Asiakasymmärrys uuden yrityksen perustamisen työkaluna : Case: Italialainen ravintola Jyväskylässä
Tagliente, Francesco (2018)
Tagliente, Francesco
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada käsitystä asiakasymmärryksen käytöstä ja soveltamismahdollisuuksista uuden liiketoiminnan suunnitteluvaiheessa niin, että tuloksia voitaisiin käyttää yrityksen kilpailuedun rakentamiseen. Tutkimuksen pohjalta pyrittiin havaitsemaan niitä seikkoja, jotka todettiin mahdollisiksi tekijöiksi yrityksen kilpailukyvyn edistämiseen. Tutkimuksen kohteeksi valittiin Jyväskylässä suunnitteluvaiheessa oleva italialainen ravintola, jonka erottautumiskeinona mainittiin palveluiden ja tuotteiden aitous.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla tammikuussa 2018. Tutkimusta varten haastateltiin kolmeatoista ihmistä. Haastateltavat valittiin satunnaisesti, koska jokainen heistä todettiin case-ravintolan mahdolliseksi asiakkaaksi. Haastateltavien valinnassa pyrittiin homogeenisuuteen, jotta saatiin laajempi kirjo erilaisia asiakasmielipiteitä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla, ja sitä verrattiin työn teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimustuloksista selvisi, että asiakasymmärrys auttaa kohdentamaan yrityksen konseptin luonnetta, sen tarjoomaa ja menestymismahdollisuuksia asiakkaan odotuksiin ja tarpeisiin nähden. Jo liiketoiminnan perustamisvaiheessa on tärkeää saada tarkka käsitys tulevista asiakkaista ja heidän tarpeistaan. Syvällinen asiakastuntemus voi olla apuna kilpailuedun luomisessa.
Tulosten ja johtopäätösten pohjalta huomattiin, että asiakasymmärryksen tulokset ovat hetkellisiä eivätkä välttämättä päde enää pitkällä aikavälillä. Näin käy erityisesti silloin, kun käsitellään asiakasmielipiteitä, jotka saattavat vaihtua ajan myötä.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla tammikuussa 2018. Tutkimusta varten haastateltiin kolmeatoista ihmistä. Haastateltavat valittiin satunnaisesti, koska jokainen heistä todettiin case-ravintolan mahdolliseksi asiakkaaksi. Haastateltavien valinnassa pyrittiin homogeenisuuteen, jotta saatiin laajempi kirjo erilaisia asiakasmielipiteitä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla, ja sitä verrattiin työn teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimustuloksista selvisi, että asiakasymmärrys auttaa kohdentamaan yrityksen konseptin luonnetta, sen tarjoomaa ja menestymismahdollisuuksia asiakkaan odotuksiin ja tarpeisiin nähden. Jo liiketoiminnan perustamisvaiheessa on tärkeää saada tarkka käsitys tulevista asiakkaista ja heidän tarpeistaan. Syvällinen asiakastuntemus voi olla apuna kilpailuedun luomisessa.
Tulosten ja johtopäätösten pohjalta huomattiin, että asiakasymmärryksen tulokset ovat hetkellisiä eivätkä välttämättä päde enää pitkällä aikavälillä. Näin käy erityisesti silloin, kun käsitellään asiakasmielipiteitä, jotka saattavat vaihtua ajan myötä.