Markkinointisuunnitelma kylmäalan yritykselle
Karvonen, Jani (2018)
Karvonen, Jani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158153
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena ja kehittämistehtävänä on laatia markkinointisuunnitelma kylmäalalla toimivalle Hesatek Oy:lle, joka on tämän opinnäytetyön toimeksiantaja. Opinnäytetyön aihe on tarvelähtöinen, sillä Hesatek Oy:llä ei ole aikaisemmin ollut markkinointisuunnitelmaa. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on kehittää Hesatek Oy:n markkinointia suunnitelmalliseksi sekä selkeästi aikataulutetuksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään markkinointistrategian laadintaa ja markkinoinnin suunnitteluprosessia SOSTAC-mallin avulla sekä markkinoinnin lähtökohta-analyysejä, kilpailukeinoja, budjetointia ja seurantaa. Tietoperustassa käsitellään myös markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä sisältöstrategian merkitystä nykyaikaisissa verkkoympäristöissä markkinoitaessa.
Työn toiminnallisena osana markkinointisuunnitelman laadinnan tueksi toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely, jolla kerättiin asiakaspalautetta sekä kartoitettiin yrityksen asiakasmielikuvaa ja asiakkaiden käyttämiä markkinointikanavia. Markkinointisuunnitelman perustaksi laadittiin lähtökohta-analyysit yrityksen nykytilasta, toimintaympäristöstä ja kilpailijoista sekä pohdittiin markkinoinnille strateginen viitekehys.
Tulosten ja lähtökohta-analyysien avulla yrityksen markkinoinnillisista kehityskohteista saatiin kattava kuva, jonka pohjalta markkinointia kehitetään jatkossa. Markkinointisuunnitelma sisältää myös Hesatek Oy:n sosiaalisen median kanaville suunnatun sisältöstrategian, sillä verkkoon tuotettua sisältöä halutaan yhdenmukaistaa.
Asiakastyytyväisyyskyselystä saatujen tulosten mukaan Hesatek Oy:n palveluihin ja työn laatuun oltiin erittäin tyytyväisiä. Johtopäätöksenä asiakastyytyväisyyden säilyttämiseksi työn laadukkuutta ja hyvää asiakaspalvelua tulee kehittää jatkuvasti, sillä asiakkaat etsivät suosituksia sopivista asennusliikkeistä lähipiiriltään. Verkkonäkyvyyden kasvattamisen merkitys korostui vastauksissa, sillä asennusliikkeiden kilpailutus ja valinta tapahtuu lopulta verkossa. Vastaajista vain muutamat löysivät tietoa Hesatek Oy:n Facebook-sivuilta, joten sisältöstrategian mukainen kehitystyö sosiaalisen median kanavissa on paikallaan verkkonäkyvyyden varmistamiseksi. Lähtökohta-analyysien sekä asiakastyytyväisyyskyselystä saatujen tulosten ja kehitysehdotusten perusteella laadittiin opinnäytetyön lopputuotoksena käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma sekä markkinoinnin toimenpidekalenteri, joita hyödyntäen markkinointia toteutetaan ja kehitetään yrityksessä. Toimeksiantajan pyynnöstä markkinointisuunnitelmaa ei julkaista tässä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään markkinointistrategian laadintaa ja markkinoinnin suunnitteluprosessia SOSTAC-mallin avulla sekä markkinoinnin lähtökohta-analyysejä, kilpailukeinoja, budjetointia ja seurantaa. Tietoperustassa käsitellään myös markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä sisältöstrategian merkitystä nykyaikaisissa verkkoympäristöissä markkinoitaessa.
Työn toiminnallisena osana markkinointisuunnitelman laadinnan tueksi toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely, jolla kerättiin asiakaspalautetta sekä kartoitettiin yrityksen asiakasmielikuvaa ja asiakkaiden käyttämiä markkinointikanavia. Markkinointisuunnitelman perustaksi laadittiin lähtökohta-analyysit yrityksen nykytilasta, toimintaympäristöstä ja kilpailijoista sekä pohdittiin markkinoinnille strateginen viitekehys.
Tulosten ja lähtökohta-analyysien avulla yrityksen markkinoinnillisista kehityskohteista saatiin kattava kuva, jonka pohjalta markkinointia kehitetään jatkossa. Markkinointisuunnitelma sisältää myös Hesatek Oy:n sosiaalisen median kanaville suunnatun sisältöstrategian, sillä verkkoon tuotettua sisältöä halutaan yhdenmukaistaa.
Asiakastyytyväisyyskyselystä saatujen tulosten mukaan Hesatek Oy:n palveluihin ja työn laatuun oltiin erittäin tyytyväisiä. Johtopäätöksenä asiakastyytyväisyyden säilyttämiseksi työn laadukkuutta ja hyvää asiakaspalvelua tulee kehittää jatkuvasti, sillä asiakkaat etsivät suosituksia sopivista asennusliikkeistä lähipiiriltään. Verkkonäkyvyyden kasvattamisen merkitys korostui vastauksissa, sillä asennusliikkeiden kilpailutus ja valinta tapahtuu lopulta verkossa. Vastaajista vain muutamat löysivät tietoa Hesatek Oy:n Facebook-sivuilta, joten sisältöstrategian mukainen kehitystyö sosiaalisen median kanavissa on paikallaan verkkonäkyvyyden varmistamiseksi. Lähtökohta-analyysien sekä asiakastyytyväisyyskyselystä saatujen tulosten ja kehitysehdotusten perusteella laadittiin opinnäytetyön lopputuotoksena käyttökelpoinen markkinointisuunnitelma sekä markkinoinnin toimenpidekalenteri, joita hyödyntäen markkinointia toteutetaan ja kehitetään yrityksessä. Toimeksiantajan pyynnöstä markkinointisuunnitelmaa ei julkaista tässä opinnäytetyössä.