Some-markkinoinnin kohdentaminen ostajapersoonien avulla
Riiali, Ella (2018)
Riiali, Ella
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805086985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805086985
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle kokousasiakkaiden ostajapersoonat kokouspalveluiden sosiaalisen median markkinoinnin kohdentamista varten. Toimeksiantaja halusi saada selville asioita kokousasiakkaista, jotka helpottavat kokouspalveluiden markkinointia ja sitä, kuinka some-kanavissa voidaan tavoittaa kokousasiakkaat.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselynä, joka lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse webropol-linkkinä. Kyselytutkimuksen kohderyhmä oli toimeksiantajayrityksen kokousasiakkaat. Tutkimuksen tavoitteena oli some-markkinoinnin kohdentaminen, joten kyselylomakkeen kysymyksissä keskityttiin yleisimpien sosiaalisen median kanavien markkinoinnin kohdennusmahdollisuuksien mukaisten asioiden selvittämiseen. Lopullinen kyselylomake koostui neljästä eri teemasta (taustatiedot, työ ja koulutus, some käyttäytyminen ja kokouskäytännöt), joilla haluttiin mahdollisimman kattavasti saada selville kohdennuksessa tarvittavia tietoja ostajapersoonien luomista varten.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, mitkä olivat kokousasiakkaiden yleisimmät ominaisuudet. Kokousasiakkaiden joukosta löytyi viisi yleisimpää työnimikettä, joiden pohjalta luotiin kokousasiakkaiden ostajapersoonat. Nämä työnimikkeet olivat yrittäjä, toimitusjohtaja, myyntipäällikkö, assistentti ja sihteeri. Työnimikkeiden välillä löydettiin eroja työrooliin liittyen. Eri työnimikkeellä työskentelevät kokousasiakkaat työskentelevät eri kokoisissa yrityksissä sekä eri toimialoilla. Eri työnimikkeissä korostuivat myös sukupuolten väliset erot, ja työnimikkeiden välillä oli myös eroja vuosituloissa. Näiden ominaisuuksien perusteella luotiin jokaisen ostajapersoonan ostajapersoona-kortti, jossa tulee esille tärkeimmät tekijät, joiden avulla kullekin ostajapersoonalle voidaan kohdentaa kokouspalveluiden some-markkinointia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena verkkokyselynä, joka lähetettiin kohderyhmälle sähköpostitse webropol-linkkinä. Kyselytutkimuksen kohderyhmä oli toimeksiantajayrityksen kokousasiakkaat. Tutkimuksen tavoitteena oli some-markkinoinnin kohdentaminen, joten kyselylomakkeen kysymyksissä keskityttiin yleisimpien sosiaalisen median kanavien markkinoinnin kohdennusmahdollisuuksien mukaisten asioiden selvittämiseen. Lopullinen kyselylomake koostui neljästä eri teemasta (taustatiedot, työ ja koulutus, some käyttäytyminen ja kokouskäytännöt), joilla haluttiin mahdollisimman kattavasti saada selville kohdennuksessa tarvittavia tietoja ostajapersoonien luomista varten.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, mitkä olivat kokousasiakkaiden yleisimmät ominaisuudet. Kokousasiakkaiden joukosta löytyi viisi yleisimpää työnimikettä, joiden pohjalta luotiin kokousasiakkaiden ostajapersoonat. Nämä työnimikkeet olivat yrittäjä, toimitusjohtaja, myyntipäällikkö, assistentti ja sihteeri. Työnimikkeiden välillä löydettiin eroja työrooliin liittyen. Eri työnimikkeellä työskentelevät kokousasiakkaat työskentelevät eri kokoisissa yrityksissä sekä eri toimialoilla. Eri työnimikkeissä korostuivat myös sukupuolten väliset erot, ja työnimikkeiden välillä oli myös eroja vuosituloissa. Näiden ominaisuuksien perusteella luotiin jokaisen ostajapersoonan ostajapersoona-kortti, jossa tulee esille tärkeimmät tekijät, joiden avulla kullekin ostajapersoonalle voidaan kohdentaa kokouspalveluiden some-markkinointia.