Användningen av Instagrams företagsprofil : En gestaltning av hur Instagram förmedlar skräddarsydd statistik
Falcken, Lene (2018)
Falcken, Lene
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158254
Tiivistelmä
Denna forskning är en fallstudie som behandlar Instagrams statistikverktyg som företagsprofiler har tillgång till. Syftet med arbetet är att ta reda på hur företagsprofiler kan använda sig av statistiken för att öka följaraktivitet, samt att identifiera de problem som existerar i verktyget och hur dessa kan lösas. Arbetet avgränsas genom att jag enbart tittar på mitt eget Instagramkonto, som också är en företagsprofil, och statistiken Instagram skräddarsyr för kontot och dess inlägg. På kontot laddar jag upp bilder av digitala och traditionella konstverk jag skapat. I forskningen tar jag även upp Instagrams historia, samt debatten kring flödets ordning och hur den potentiellt kan påverka följaraktivitet. Källorna som används är för det mesta digitala artiklar, eftersom den digitala världen utvecklas så snabbt. Böcker från bara ett par år tillbaka innehåller redan föråldrad information som inte är lika relevant längre. De primära källorna är artiklar av Instagram och Facebook, samt betrodda hemsidor som Digital Doughnut, världens största digital- och marknadsföringsgemenskap, och Tech Crunch. Dessa källor innehåller relevant och värdefull information som helt enkelt inte är lika lätt att hitta i böcker. Forskningens resultat är mångsidiga. Jag identifierar exakt vilka brister som finns i verktyget, t.ex. diverse oklarheter och problem med Top Locations-kategorin, samt beskriver hur Instagram skulle kunna förbättra verktyget i sin helhet. Jag belyser även aspekter som fungerar i verktyget och hur företagsprofilsinnehavare kan utnyttja dessa till sin fördel.