Ennaltaehkäisevä mielenterveystyö yläkouluissa
Jääskelä, Jari; Nousiainen, Vesa-Matti; Ylitolva, Tuomas (2018)
Jääskelä, Jari
Nousiainen, Vesa-Matti
Ylitolva, Tuomas
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056617
Tiivistelmä
Jääskelä, Jari., Nousiainen, Vesa-Matti & Ylitolva, Tuomas. Ennaltaehkäisevä mielenterveystyö yläkouluissa Oulun alueella. Kevät 2018. 78 s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosionomi (AMK) – diakoninen suuntautumisvaihtoehto.
Opinnäytetyössä tutkittiin tämän hetkistä ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä neljässä Oulun alueella sijaitsevassa yläkoulussa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin ennaltaehkäisevän työn muotoja, riittävyyttä ja laadukkuutta. Tämän lisäksi pyritään löytämään kehittämisideoita.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin laadullisella haastattelulla sekä teemahaastattelulla. Tulokset koostuvat seitsemän sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen haastattelusta, jotka työskentelivät Oulun kaupungin oppilashuollossa koulumentoreina sekä koulukuraattoreina ja Oulun seurakuntayhtymällä erityisnuorisotyöntekijänä.
Tutkimustuloksista selvisi, että ennaltaehkäisevä mielenterveystyö yläkouluissa ei ole nykyisellään riittävää, sillä oppilasmäärät ovat työntekijää kohden liian suuret. Mielenterveystyö koetaan kaikesta huolimatta tärkeänä, koska sillä saadaan vaikuttavuutta ja tehokkuutta hyvin esille. Tämän lisäksi ennaltaehkäisevä työn on aina monin verroin halvempaa kuin korjaava työ. Ennaltaehkäisevä mielenterveystyö tulisi sisällyttää osaksi opetussuunnitelmaa ja luonnolliseksi osaksi koulun arkea. Nykyisillään se on erillisesti järjestettävää toimintaa. Lisäksi kiusaamisen vastaiset toimenpiteet tulee ottaa laajempaan käyttöön.
Asiasanat: ennaltaehkäisevä mielenterveystyö, yläkoulu, koulukiusaaminen, oppilashuolto, mielenterveys, mielenterveyspalvelut Oulussa
Opinnäytetyössä tutkittiin tämän hetkistä ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä neljässä Oulun alueella sijaitsevassa yläkoulussa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin ennaltaehkäisevän työn muotoja, riittävyyttä ja laadukkuutta. Tämän lisäksi pyritään löytämään kehittämisideoita.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin laadullisella haastattelulla sekä teemahaastattelulla. Tulokset koostuvat seitsemän sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen haastattelusta, jotka työskentelivät Oulun kaupungin oppilashuollossa koulumentoreina sekä koulukuraattoreina ja Oulun seurakuntayhtymällä erityisnuorisotyöntekijänä.
Tutkimustuloksista selvisi, että ennaltaehkäisevä mielenterveystyö yläkouluissa ei ole nykyisellään riittävää, sillä oppilasmäärät ovat työntekijää kohden liian suuret. Mielenterveystyö koetaan kaikesta huolimatta tärkeänä, koska sillä saadaan vaikuttavuutta ja tehokkuutta hyvin esille. Tämän lisäksi ennaltaehkäisevä työn on aina monin verroin halvempaa kuin korjaava työ. Ennaltaehkäisevä mielenterveystyö tulisi sisällyttää osaksi opetussuunnitelmaa ja luonnolliseksi osaksi koulun arkea. Nykyisillään se on erillisesti järjestettävää toimintaa. Lisäksi kiusaamisen vastaiset toimenpiteet tulee ottaa laajempaan käyttöön.
Asiasanat: ennaltaehkäisevä mielenterveystyö, yläkoulu, koulukiusaaminen, oppilashuolto, mielenterveys, mielenterveyspalvelut Oulussa