Tilaus-toimitusketjun kehittäminen
Eskelinen, Eino; Vaine, Mika (2018)
Eskelinen, Eino
Vaine, Mika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158175
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksianto tehtiin yritykselle X, joka tässä tapauksessa halusi pysyä tuntemattomana. Opinnäytetyössä pohdittiin, miten tilaus-toimitusprosessia voitaisiin nopeuttaa asiakkaiden ja yrityksen välillä.
Opinnäytetyössä tutkittiin Microsoft AX laskutus- ja taloushallinnon ohjelmaa, sekä EDI-sähköistä tiedonsiirtojärjestelmää. Työssä käytettiin teoreettista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, koska se sopi opinnäytteeseen paremmin kuin kvantitatiivinen menetelmä. Mittareita käytettiin myös tutkimaan tilaus-toimitusketjun luotettavuutta ja tehokkuutta.
Tutkimusmenetelmät käsittivät SWOT-analyysin, sekä kyselyn, jonka pohjalta selvitettiin asiakastyytyväisyyttä yritys Y:n käyttämää tilaus-toimitusjärjestelmää kohtaan. Kysely olisi mahdollistanut tuottavuuden kehittämisen ja parantamisen ja näin ollen olisi kasvattanut asiakastyytyväisyyttä. Kysely toteutettiin, mutta tarkasteluvaiheessa ristiriidat huomattiin. Asiakkaat eivät pystyneet tekemään kyselyä, koska he eivät itse tilaa tuotteita, vaan se tapahtuu yritys X:n kautta. Tulevaisuudessa asiakkailla on mahdollisuus antaa palautetta, mikäli kehitysidea toteutetaan.
Kehitysidea käsitti yritys Y:n –tilaus-toimitusjärjestelmää ja tavoitteena oli nopeuttaa tuotteiden tilausprosessia asiakkaiden ja yrityksen välillä, sekä poistaa turhia prosessia hidastavia välikäsiä. Idean tueksi laadittiin budjetti ja aikataulut.
Tulokset osoittivat, että kaiken kaikkiaan yritys X:n tilaus-toimitusketju on toimiva kokonaisuus, mikä näkyy esimerkiksi yrityksen tuottavuudessa ja suosiossa ulkomailla. Tutkimus osoitti myös sen, että palautteen antaminen on puutteellista johtuen nykyisestä tilaus-toimitusketjun tilasta. Tilaus-toimitusketju ei saisi olla riippuvainen ohjelmista, koska silloin kärsii koko ketju. Ketjua pitäisi kehittää siihen suuntaan, että mikäli osa ketjusta hajoaa se vaikuttaa ainoastaan siihen osa-alueeseen, eikä koko ketjuun.
Opinnäytetyössä tutkittiin Microsoft AX laskutus- ja taloushallinnon ohjelmaa, sekä EDI-sähköistä tiedonsiirtojärjestelmää. Työssä käytettiin teoreettista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, koska se sopi opinnäytteeseen paremmin kuin kvantitatiivinen menetelmä. Mittareita käytettiin myös tutkimaan tilaus-toimitusketjun luotettavuutta ja tehokkuutta.
Tutkimusmenetelmät käsittivät SWOT-analyysin, sekä kyselyn, jonka pohjalta selvitettiin asiakastyytyväisyyttä yritys Y:n käyttämää tilaus-toimitusjärjestelmää kohtaan. Kysely olisi mahdollistanut tuottavuuden kehittämisen ja parantamisen ja näin ollen olisi kasvattanut asiakastyytyväisyyttä. Kysely toteutettiin, mutta tarkasteluvaiheessa ristiriidat huomattiin. Asiakkaat eivät pystyneet tekemään kyselyä, koska he eivät itse tilaa tuotteita, vaan se tapahtuu yritys X:n kautta. Tulevaisuudessa asiakkailla on mahdollisuus antaa palautetta, mikäli kehitysidea toteutetaan.
Kehitysidea käsitti yritys Y:n –tilaus-toimitusjärjestelmää ja tavoitteena oli nopeuttaa tuotteiden tilausprosessia asiakkaiden ja yrityksen välillä, sekä poistaa turhia prosessia hidastavia välikäsiä. Idean tueksi laadittiin budjetti ja aikataulut.
Tulokset osoittivat, että kaiken kaikkiaan yritys X:n tilaus-toimitusketju on toimiva kokonaisuus, mikä näkyy esimerkiksi yrityksen tuottavuudessa ja suosiossa ulkomailla. Tutkimus osoitti myös sen, että palautteen antaminen on puutteellista johtuen nykyisestä tilaus-toimitusketjun tilasta. Tilaus-toimitusketju ei saisi olla riippuvainen ohjelmista, koska silloin kärsii koko ketju. Ketjua pitäisi kehittää siihen suuntaan, että mikäli osa ketjusta hajoaa se vaikuttaa ainoastaan siihen osa-alueeseen, eikä koko ketjuun.