G. C. Menotti: The Telephone – Puhelin : Kamariooppera opiskelijoiden omana produktiona
Kemppilä, Roosa (2018)
Kemppilä, Roosa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158314
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa kamarioopperan toteuttamisprosessia opiskelijatyöryhmällä.
Klassisen laulumusiikin ammattiopinnoissa ei välttämättä pääse laulamaan kokonaista oopperaroolia. Oopperoita ei rahoituksen vuoksi yleensä tuoteta oppilaitoksessa vuosittain, valittujen teosten roolit eivät välttämättä sovellu opiskelijan äänityypille, ja koska roolien tekijöiden valikoituessa yleensä koelaululla, ei opiskelija pääse välttämättä valituksi kertaakaan. Tästä johtuen on opiskelijan edun mukaista lähteä rohkeasti itse tuottamaan oopperaa.
Pohdin millaiset teokset soveltuvat opiskelijoiden yhdessä toteutettaviksi ja mitä tulee ottaa huomioon teosta valittaessa. Kerron miksi päädyin Menottin koomiseen pienoisoopperaan The Telephone ja mitkä olivat toiveemme projektin suhteen. Kerron harjoitusprosessistani ja roolityön tekemisestä.
Saimme pienen apurahan Tampereen Musiikkiakatemialta ja sen myötä projektin luonne muuttui siten, että pyrimme tekemään oopperaa mahdollisimman pienellä budjetilla. Pyysimme oopperan esitysluvat kustantajalta ja tilasimme virallisen nuottimateriaalin.
Työryhmäämme kuuluivat minun lisäkseni baritoni Olli Tikkanen, pianisti Lotta Penttilä ja ohjaaja sekä sopraano Veera Aaltonen. Harjoittelimme yhdessä työryhmän kanssa monissa eri TAMKin tiloissa ja toteutimme esityksen Tampereen konservatoriotalon kamarimusiikkisalissa 17.11.2017.
Mainostimme oopperaa sosiaalisessa mediassa, Veera Aaltosen suunnittelemilla ja piir-tämillä julisteilla, sekä Tampereen Musiikkiakatemian tapahtumissa. Mainostimme esitystä riittävästi ja sali oli täynnä. Esitys ja avoimet kenraaliharjoitukset olivat onnistuneita.
Jälkeenpäin voin todeta, että tuottaminen on vaativaa työtä, mutta vaivan arvoista, koska oopperaroolin, tai -roolien laulaminen opiskeluaikana on opettavaista, hauskaa ja hyödyllistä.
Klassisen laulumusiikin ammattiopinnoissa ei välttämättä pääse laulamaan kokonaista oopperaroolia. Oopperoita ei rahoituksen vuoksi yleensä tuoteta oppilaitoksessa vuosittain, valittujen teosten roolit eivät välttämättä sovellu opiskelijan äänityypille, ja koska roolien tekijöiden valikoituessa yleensä koelaululla, ei opiskelija pääse välttämättä valituksi kertaakaan. Tästä johtuen on opiskelijan edun mukaista lähteä rohkeasti itse tuottamaan oopperaa.
Pohdin millaiset teokset soveltuvat opiskelijoiden yhdessä toteutettaviksi ja mitä tulee ottaa huomioon teosta valittaessa. Kerron miksi päädyin Menottin koomiseen pienoisoopperaan The Telephone ja mitkä olivat toiveemme projektin suhteen. Kerron harjoitusprosessistani ja roolityön tekemisestä.
Saimme pienen apurahan Tampereen Musiikkiakatemialta ja sen myötä projektin luonne muuttui siten, että pyrimme tekemään oopperaa mahdollisimman pienellä budjetilla. Pyysimme oopperan esitysluvat kustantajalta ja tilasimme virallisen nuottimateriaalin.
Työryhmäämme kuuluivat minun lisäkseni baritoni Olli Tikkanen, pianisti Lotta Penttilä ja ohjaaja sekä sopraano Veera Aaltonen. Harjoittelimme yhdessä työryhmän kanssa monissa eri TAMKin tiloissa ja toteutimme esityksen Tampereen konservatoriotalon kamarimusiikkisalissa 17.11.2017.
Mainostimme oopperaa sosiaalisessa mediassa, Veera Aaltosen suunnittelemilla ja piir-tämillä julisteilla, sekä Tampereen Musiikkiakatemian tapahtumissa. Mainostimme esitystä riittävästi ja sali oli täynnä. Esitys ja avoimet kenraaliharjoitukset olivat onnistuneita.
Jälkeenpäin voin todeta, että tuottaminen on vaativaa työtä, mutta vaivan arvoista, koska oopperaroolin, tai -roolien laulaminen opiskeluaikana on opettavaista, hauskaa ja hyödyllistä.