Attracting customers utilizing content marketing : case study Kirami Oy
Suoniemi, Anni (2018)
Suoniemi, Anni
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168407
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia uusien asiakkaiden tavoittamista sisältömarkkinoinnin keinoin. Päämääränä oli tutustua ranskalaisiin asiakkaisiin kulttuurielementtien avulla, tutkia heidän sosiaalisen median käyttöä ja löytää parhaat sosiaalisen median kanavat ranskalaisen yleisön tavoittamiseksi. Tavoitteena oli määritellä sisältömarkkinoinnin keinoja tehostamaan uuden tuotteen tuomista markkinoille sekä tavoittamaan mahdolliset ostajat. Tavoittaakseen potentiaalisesti ostajat, yritysten on oltava aktiivisia verkossa, sillä tiedonhaku alkaa Internetissä. Onnistuneen sisältömarkkinoinnin avulla asiakkaille tuotetaan hyödyllistä tietoa ostoprosessin eri vaiheissa. Ostoa edistää sisällön tuottama lisäarvo asiakkaille. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajalle Kirami Oy.
Opinnäytetyö muodostui teoriaosuudesta ja tutkimushaastattelusta. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin digitalisoitumista. Digitaalisen markkinoinnin kappale käsitteli syvemmin inbound-markkinointia ja sisältömarkkinointia liidien jalostamisen työkaluna. Sosiaalinen media esiteltiin ja sitä tutkittiin ranskalaisten käyttäytymisen näkökulmasta. Teoriaosuus vietiin päätökseen käsittelemällä Ranskan kulttuurielementtejä Hofsteden kulttuurien ulottuvuuksien avulla. Työ kulminoitui laadulliseen tutkimukseen. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina toimeksiantajan markkinoinnin ja viestinnän yhteistyökumppaneille.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin ja kattavan tutkimuksen tuloksena onnistuttiin tunnistamaan haasteita ulkomaiselle yleisölle kohdennetussa sisältömarkkinoinnissa. Ensisijaisessa roolissa toimii kieli, jolla on merkittävä kulttuurillinen vaikutus digitaaliseen markkinointiin. Kohdeyleisöä tulee lähestyä yleisön kielellä ja äänensävyllä. Toimivien sosiaalisen median kanavien löytäminen on oleellista kommunikoidessa kohdeyleisön kanssa. Ranskalaiset kuluttaja- ja yritysasiakkaat tavoitetaan parhaiten Facebookin avulla. Ammatillisista verkoista LinkedIn on tehokkain yritysasiakkaiden tavoittamiseksi.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää toimivien sosiaalisen median kanavien valinnassa ulkomaisen kohdeyleisön tavoittamiseksi. Opinnäytetyö toimii onnistuneen sisällön tuottamisen perustana. Kirami Oy:n kansainvälisen markkinoinnin käytäntöjä voidaan kehittää vastaamaan ulkomaisten asiakkaiden tarpeita. Ennen kaikkea, tutkimustuloksia voidaan hyödyntää onnistuneen sisältömarkkinointistrategian luonnissa. Tutkimustulosten avulla onnistuttiin määrittämään toimivia sisältömarkkinoinnin elementtejä.
Opinnäytetyö muodostui teoriaosuudesta ja tutkimushaastattelusta. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin digitalisoitumista. Digitaalisen markkinoinnin kappale käsitteli syvemmin inbound-markkinointia ja sisältömarkkinointia liidien jalostamisen työkaluna. Sosiaalinen media esiteltiin ja sitä tutkittiin ranskalaisten käyttäytymisen näkökulmasta. Teoriaosuus vietiin päätökseen käsittelemällä Ranskan kulttuurielementtejä Hofsteden kulttuurien ulottuvuuksien avulla. Työ kulminoitui laadulliseen tutkimukseen. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina toimeksiantajan markkinoinnin ja viestinnän yhteistyökumppaneille.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin ja kattavan tutkimuksen tuloksena onnistuttiin tunnistamaan haasteita ulkomaiselle yleisölle kohdennetussa sisältömarkkinoinnissa. Ensisijaisessa roolissa toimii kieli, jolla on merkittävä kulttuurillinen vaikutus digitaaliseen markkinointiin. Kohdeyleisöä tulee lähestyä yleisön kielellä ja äänensävyllä. Toimivien sosiaalisen median kanavien löytäminen on oleellista kommunikoidessa kohdeyleisön kanssa. Ranskalaiset kuluttaja- ja yritysasiakkaat tavoitetaan parhaiten Facebookin avulla. Ammatillisista verkoista LinkedIn on tehokkain yritysasiakkaiden tavoittamiseksi.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää toimivien sosiaalisen median kanavien valinnassa ulkomaisen kohdeyleisön tavoittamiseksi. Opinnäytetyö toimii onnistuneen sisällön tuottamisen perustana. Kirami Oy:n kansainvälisen markkinoinnin käytäntöjä voidaan kehittää vastaamaan ulkomaisten asiakkaiden tarpeita. Ennen kaikkea, tutkimustuloksia voidaan hyödyntää onnistuneen sisältömarkkinointistrategian luonnissa. Tutkimustulosten avulla onnistuttiin määrittämään toimivia sisältömarkkinoinnin elementtejä.