Liikuntakasvatus perhepäivähoidossa : Liikuntakasvastusmateriaali Iisalmen kaupungin perhepäivähoitajille
Kokkonen, Tiia; Juntunen, Helmi (2018)
Kokkonen, Tiia
Juntunen, Helmi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168415
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa kehitettiin ”Liikuntakasvatusmateriaali”-niminen liikuntaopas Iisalmen kaupungin perhepäivähoitajien käyttöön. Opinnäytetyö sisälsi myös alkukartoituskyselyn, joka toimi pohja-na materiaalin liikuntatuokioiden kehittämiselle. Opinnäytetyöllä tavoiteltiin ohjatun liikunnan lisäämisen mahdolli-suuksia perhepäivähoidossa. ”Liikuntakasvatusmateriaalilla” tavoiteltiin yhteisöllistä liikunnan järjestämistä sisä- ja ulkotiloissa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Iisalmen kaupungin lasten varhaiskasvatuspalvelut/ perhepäivähoito.
Opinnäytetyö eteni tuotteistamisprosessin vaiheiden mukaisesti: kehittämistarpeen tunnistamisessa ja ideointivai-heessa suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa opinnäytetyön toteutus, johon sisältyi materiaalin kehittäminen liikunnan ohjaamiseen. Luonnosteluvaihe toteutettiin alkukartoituskyselynä, jolla selvitettiin perhepäivähoitajien toiveita liikuntakasvatusmateriaalia kohtaan sekä liikuntakasvatuksen nykytilaa perhepäivähoidossa. Kehittelyvai-heessa alkukartoituskyselyn vastauksia hyödynnettiin liikuntatuokioiden suunnittelussa. Tästä syntyi mallikappale, jonka tuokiot käytiin ohjaamassa kuudella Iisalmen kaupungin alueella perhepäivähoitajien lapsiryhmille. Viimeiste-lyvaiheessa liikuntatuokioita kehitettiin havainnoinnin sekä perhepäivähoitajien ja lasten palautteen perusteella.
Kehittämistyön tuotoksena oli ”Liikuntakasvatusmateriaali”. Se koostui liikuntaan liittyvästä teoriatiedosta, yhdeksäs-tä liikuntatuokioiden pedagogisesta ohjaussuunnitelmasta ja liitteistä. Liikuntatuokiot olivat sovellettavissa eri ikäisil-le lapsille, eri kokoisille lapsiryhmille sekä eri toimintaympäristöihin. Liikuntatuokiot mahdollistivat perhepäivähoita-jien keskinäisen yhteisöllisyyden vahvistumisen heidän ohjatessaan yhteisiä liikuntatuokioita samalla materiaalilla.
Liikuntatuokioilla tuetaan lasten kasvamista liikunnalliseen elämäntapaan, lasten kokonaisvaltaista kehitystä sekä erityisesti motoristen perustaitojen kehitystä. Liikuntatuokiot tukevat myös lasten fyysistä aktiivisuutta sekä var-haiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) oppimisen alueita. Oppimisen alueista painottuu erityisesti ”Kasvan, liikun ja kehityn”, joka nostaa esiin liikkumisen merkityksen lapsen kehityksessä. Jatkokehitysideoina opinnäytetyöl-le on liikuntakasvatusmateriaalin pilotointi, perhepäivähoitajien kokemusten tutkiminen sekä ohjatun toiminnan jär-jestäminen perhepäivähoitajien lapsiryhmille.
Opinnäytetyö eteni tuotteistamisprosessin vaiheiden mukaisesti: kehittämistarpeen tunnistamisessa ja ideointivai-heessa suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan kanssa opinnäytetyön toteutus, johon sisältyi materiaalin kehittäminen liikunnan ohjaamiseen. Luonnosteluvaihe toteutettiin alkukartoituskyselynä, jolla selvitettiin perhepäivähoitajien toiveita liikuntakasvatusmateriaalia kohtaan sekä liikuntakasvatuksen nykytilaa perhepäivähoidossa. Kehittelyvai-heessa alkukartoituskyselyn vastauksia hyödynnettiin liikuntatuokioiden suunnittelussa. Tästä syntyi mallikappale, jonka tuokiot käytiin ohjaamassa kuudella Iisalmen kaupungin alueella perhepäivähoitajien lapsiryhmille. Viimeiste-lyvaiheessa liikuntatuokioita kehitettiin havainnoinnin sekä perhepäivähoitajien ja lasten palautteen perusteella.
Kehittämistyön tuotoksena oli ”Liikuntakasvatusmateriaali”. Se koostui liikuntaan liittyvästä teoriatiedosta, yhdeksäs-tä liikuntatuokioiden pedagogisesta ohjaussuunnitelmasta ja liitteistä. Liikuntatuokiot olivat sovellettavissa eri ikäisil-le lapsille, eri kokoisille lapsiryhmille sekä eri toimintaympäristöihin. Liikuntatuokiot mahdollistivat perhepäivähoita-jien keskinäisen yhteisöllisyyden vahvistumisen heidän ohjatessaan yhteisiä liikuntatuokioita samalla materiaalilla.
Liikuntatuokioilla tuetaan lasten kasvamista liikunnalliseen elämäntapaan, lasten kokonaisvaltaista kehitystä sekä erityisesti motoristen perustaitojen kehitystä. Liikuntatuokiot tukevat myös lasten fyysistä aktiivisuutta sekä var-haiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) oppimisen alueita. Oppimisen alueista painottuu erityisesti ”Kasvan, liikun ja kehityn”, joka nostaa esiin liikkumisen merkityksen lapsen kehityksessä. Jatkokehitysideoina opinnäytetyöl-le on liikuntakasvatusmateriaalin pilotointi, perhepäivähoitajien kokemusten tutkiminen sekä ohjatun toiminnan jär-jestäminen perhepäivähoitajien lapsiryhmille.