Developing Organizational Communication
Konttinen, Paavo (2018)
Konttinen, Paavo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097417
Tiivistelmä
Modernissa organisaatiossa koko organisaation sisäinen kommunikaatioprosessi on elintärkeä osa yrityksen liiketoiminnallisten operaatioiden toteutuksessa. Ollakseen menestyvä, yrityksen sisäisen kommunikaation täytyy olla kokonaisvaltaista sekä toimivaa, kattaen koko organisaation. Koska nykypäivänä kommunikaatiokanavia on niin monia, on tärkeää löytää niistä kaikkein toimivimmat prosessit ja tavat kommunikoida.
Tutkimuksen konseptin ja idean on kehittänyt tutkija itse. Tutkimuksen aihe esiteltiin organisaatiolle, jossa tutkimus toteutettiin keinona parantaa heidän omaa sisäistä kommunikaatioprosessiaan. Toimeksiantajan edustaja näki tarpeen tällaiselle selvitykselle heidän organisaatiossaan. Toimeksiantaja on kansainvälinen teknologiayritys, joka erikoistuu terveydenhuollon sekä hyvinvoinnin tuotteisiin. Toimeksiantajaa ei mainita nimeltä tutkimuksessa heidän omasta pyynnöstään.
Tutkimusta varten tutkija toteutti laajan kirjallisuustutkimuksen, joka edelsi muuta tutkimustyötä. Tämän teoriapohjan tarkoitus oli tarjota kattava tietämys organisaatioista, kommunikaatiosta, informaatiosta sekä erilaisista kommunikaatiokanavista, keinoista sekä niiden rajoitteista. Tätä teoriapohjaa hyödynnettiin sen jälkeen kvantitatiivisen tutkimuksen toteutuksessa, jolla kerättiin dataa toimeksiantajan Keski-Suomen toimiston henkilöstöltä. Tästä tutkimusdatasta tutkija etsi hyödynnettäviä löydöksiä, joita toimeksiantaja voisi hyödyntää omassa sisäisen kommunikaation parantamisessa. Tutkija löysi merkittäviä kehityskohteita ja ehdotuksia toimeksiantajalle hyödynnettäväksi. In a modern-day business organization, both organizational and internal communication are vital components of the business operations. For an organization to have successful business operations, a coherent and functioning internal communication process is needed so that it spans the whole organization. Because of the multiple communication channels available due to the digitalization of every industry, there is a great need to identify any well-functioning communication process and method available.
The concept of this research was created by the author, and it was then offered to the assigning case company as a method to improve their internal and organizational communication procedures. The case company’s representative saw the need within the organization and felt that there was room for potential improvement within the organization. The case company was a multi-national technology organization specialized in healthcare and wellness products. The assigning organization is not mentioned by name in this paper due to their request.
For the research, a wide and comprehensive literature review was conducted. The theory that was collected provided a comprehensive and strong knowledge base about organizations, communication, information and different communication channels, methods and limitations. This theory base was then utilized to create and conduct a quantitative survey for the Central Finland office of the case company. Based on the collected data, the author tried to provide viable findings and conclusions for the case organization to utilize in their internal communication process. The study reached its main objective of providing valuable insights about the organization’s current state of internal communication and ways of how to improve it.
Tutkimuksen konseptin ja idean on kehittänyt tutkija itse. Tutkimuksen aihe esiteltiin organisaatiolle, jossa tutkimus toteutettiin keinona parantaa heidän omaa sisäistä kommunikaatioprosessiaan. Toimeksiantajan edustaja näki tarpeen tällaiselle selvitykselle heidän organisaatiossaan. Toimeksiantaja on kansainvälinen teknologiayritys, joka erikoistuu terveydenhuollon sekä hyvinvoinnin tuotteisiin. Toimeksiantajaa ei mainita nimeltä tutkimuksessa heidän omasta pyynnöstään.
Tutkimusta varten tutkija toteutti laajan kirjallisuustutkimuksen, joka edelsi muuta tutkimustyötä. Tämän teoriapohjan tarkoitus oli tarjota kattava tietämys organisaatioista, kommunikaatiosta, informaatiosta sekä erilaisista kommunikaatiokanavista, keinoista sekä niiden rajoitteista. Tätä teoriapohjaa hyödynnettiin sen jälkeen kvantitatiivisen tutkimuksen toteutuksessa, jolla kerättiin dataa toimeksiantajan Keski-Suomen toimiston henkilöstöltä. Tästä tutkimusdatasta tutkija etsi hyödynnettäviä löydöksiä, joita toimeksiantaja voisi hyödyntää omassa sisäisen kommunikaation parantamisessa. Tutkija löysi merkittäviä kehityskohteita ja ehdotuksia toimeksiantajalle hyödynnettäväksi.
The concept of this research was created by the author, and it was then offered to the assigning case company as a method to improve their internal and organizational communication procedures. The case company’s representative saw the need within the organization and felt that there was room for potential improvement within the organization. The case company was a multi-national technology organization specialized in healthcare and wellness products. The assigning organization is not mentioned by name in this paper due to their request.
For the research, a wide and comprehensive literature review was conducted. The theory that was collected provided a comprehensive and strong knowledge base about organizations, communication, information and different communication channels, methods and limitations. This theory base was then utilized to create and conduct a quantitative survey for the Central Finland office of the case company. Based on the collected data, the author tried to provide viable findings and conclusions for the case organization to utilize in their internal communication process. The study reached its main objective of providing valuable insights about the organization’s current state of internal communication and ways of how to improve it.