Yksittäishyväksyntä
Salminen, Kalle (2010)
Salminen, Kalle
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108596
Tiivistelmä
Moottorikäyttöiset ajoneuvot, joita käytetään liikenteessä, on Suomen lain mukaan rekisteröitävä ajoneuvorekisteriin. Ajoneuvoille asetetaan vaatimuksia, jotka niiden tulee täyttää, jos niitä käytetään liikenteessä. Ajoneuvot on jaettu ajoneuvoluokkiin niiden käyttötarkoituksen mukaan. Jokaista ajoneuvoluokkaa koskee omat määräyksensä niiden vaatimustenmukaisuuden ja valvonnan osalta. Kaikille rekisteröintivelvollisille ajoneuvoille on kuitenkin yhteistä se, että niitä käytetään liikenteessä ja ne on rekisteröitävä. Tapoja ajoneuvon saattamiselle ajoneuvorekisteriin on kaksi, rekisteröintikatsastus ja yksittäishyväksyntä. Molemmissa toimenpiteissä ajoneuvo luokitellaan ja sen vaatimustenmukaisuus tarkastetaan.
Huhtikuussa 2009 EY-tyyppihyväksyntädirektiivi uudistui. Vanhan kehysdirektiivin tilalle tuli uusi puitedirektiivi. Se toi mukanaan täysin uuden hyväksyntälajin, yksittäishyväksynnän. Tämän myötä uudet EY-tyyppihyväksymättömät ajoneuvot, eli ajoneuvot joita ei ole sellaisenaan hyväksytty uuden puitedirektiivin mukaan, otetaan käyttöön yksittäishyväksynnällä. Yksittäishyväksynnässä jokin Euroopan talousalueen jäsenvaltio varmentaa, että ajoneuvo on sitä koskevien säännösten ja vaatimusten mukainen.
Yksittäishyväksynnän suorittajana on useimmiten katsastusmies, jolla on rekisteröintikatsastusoikeudet. Työn keskeisenä tavoitteena on avata uutta direktiiviä katsastajan näkökulmasta ja saada uuteen direktiiviin ja hyväksyntälajiin liittyvät keskeiset asiat yksiin kansiin.
Yksittäishyväksynnässä katsastaja täyttää ajoneuvosta komponenttiluetteloa, jossa käydään ajoneuvon komponentit ja niiden vaatimukset kohta kohdalta läpi. Valmis komponenttiluettelo on todistus ajoneuvon vaatimustenmukaisuudesta. Yksittäishyväksynnän suorittaja on velvollinen luovuttamaan pyydettäessä lisätietoja hyväksynnästä ja säännöksistä, joiden mukaan ajoneuvo on hyväksytty. Tulevaisuuden tavoitteena on, että ajoneuvot hyväksytään ja otetaan käyttöön Euroopan talousalueella samojen kriteereiden mukaisesti.
Huhtikuussa 2009 EY-tyyppihyväksyntädirektiivi uudistui. Vanhan kehysdirektiivin tilalle tuli uusi puitedirektiivi. Se toi mukanaan täysin uuden hyväksyntälajin, yksittäishyväksynnän. Tämän myötä uudet EY-tyyppihyväksymättömät ajoneuvot, eli ajoneuvot joita ei ole sellaisenaan hyväksytty uuden puitedirektiivin mukaan, otetaan käyttöön yksittäishyväksynnällä. Yksittäishyväksynnässä jokin Euroopan talousalueen jäsenvaltio varmentaa, että ajoneuvo on sitä koskevien säännösten ja vaatimusten mukainen.
Yksittäishyväksynnän suorittajana on useimmiten katsastusmies, jolla on rekisteröintikatsastusoikeudet. Työn keskeisenä tavoitteena on avata uutta direktiiviä katsastajan näkökulmasta ja saada uuteen direktiiviin ja hyväksyntälajiin liittyvät keskeiset asiat yksiin kansiin.
Yksittäishyväksynnässä katsastaja täyttää ajoneuvosta komponenttiluetteloa, jossa käydään ajoneuvon komponentit ja niiden vaatimukset kohta kohdalta läpi. Valmis komponenttiluettelo on todistus ajoneuvon vaatimustenmukaisuudesta. Yksittäishyväksynnän suorittaja on velvollinen luovuttamaan pyydettäessä lisätietoja hyväksynnästä ja säännöksistä, joiden mukaan ajoneuvo on hyväksytty. Tulevaisuuden tavoitteena on, että ajoneuvot hyväksytään ja otetaan käyttöön Euroopan talousalueella samojen kriteereiden mukaisesti.