Sisäinen viestintä yrityksessä : Case: Yritys X
Töyli, Joonas (2018)
Töyli, Joonas
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178596
Tiivistelmä
Sisäinen viestintä on tärkeä osa yritystä. Sisäisen viestinnän onnistuminen vaikuttaa suoraan työntekijöihin ja koko yrityksen tulokseen. Opinnäytetyön tarkoitteena on tutkia kohdeyrityksen sisäistä viestintää.
Työssä on teoriaosuus, jossa käsitellään lähinnä sisäistä viestintää ja siihen liittyviä asioita, mutta käsittelen myös muita viestinnän aloja, sillä kokonaisuuden hahmottaminen on viestinnässä tärkeää.
Pääpaino opinnäytetyössäni on tutkimuksessa. Tutkimus tehtiin toimeksiantona yritykselle, joka toivoi pysyä nimettömänä. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa yrityksen sisäisen viestinnän tilanne ja etsiä kehitettäviä asioita. Tutkin eri viestintäkanavia, tapoja ja asioita. Tulosten analysoinnin perusteella esitän yrityksen sisäisen viestinnän onnistuneet asiat, kuten myös asiat, joita tulisi parantaa. Olen myös laatinut yritykselle ideoita, että miten heidän kannattaisi lähteä sisäistä viestintää kehittämään.
Käytin tutkimuksessani kvantitatiivista menetelmää. Tein kyselylomakkeen, joka jaettiin kaikille yrityksen osaston työntekijöille. Tulokset ovat suurimmaksi osaksi odotettuja, mutta muutama yllättävä asia nousi esille. Olen esittänyt tulokset yritykselle ja ne otettiin hyvin vastaan. Pari asiaa, joita ehdotin tulosten seurauksena, on jo otettu käyttöön yrityksessä.
Työssä on teoriaosuus, jossa käsitellään lähinnä sisäistä viestintää ja siihen liittyviä asioita, mutta käsittelen myös muita viestinnän aloja, sillä kokonaisuuden hahmottaminen on viestinnässä tärkeää.
Pääpaino opinnäytetyössäni on tutkimuksessa. Tutkimus tehtiin toimeksiantona yritykselle, joka toivoi pysyä nimettömänä. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa yrityksen sisäisen viestinnän tilanne ja etsiä kehitettäviä asioita. Tutkin eri viestintäkanavia, tapoja ja asioita. Tulosten analysoinnin perusteella esitän yrityksen sisäisen viestinnän onnistuneet asiat, kuten myös asiat, joita tulisi parantaa. Olen myös laatinut yritykselle ideoita, että miten heidän kannattaisi lähteä sisäistä viestintää kehittämään.
Käytin tutkimuksessani kvantitatiivista menetelmää. Tein kyselylomakkeen, joka jaettiin kaikille yrityksen osaston työntekijöille. Tulokset ovat suurimmaksi osaksi odotettuja, mutta muutama yllättävä asia nousi esille. Olen esittänyt tulokset yritykselle ja ne otettiin hyvin vastaan. Pari asiaa, joita ehdotin tulosten seurauksena, on jo otettu käyttöön yrityksessä.