Chat- myynnin käsikirja
Suikkari, Jenna (2018)
Suikkari, Jenna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117620
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena on selvittää niitä vaiheita ja tekijöitä, joista onnistunut myyntikeskustelu koostuu, kun myyntikeskustelu tapahtuu chat- kanavassa. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tuottaa käsikirja myyjien tueksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osa-alueesta, joiden tarkoituksena on tukea työn toiminnallista tuotosta eli käsikirjaa mahdollisimman hyvin. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käydään läpi myyntikeskustelun eri vaiheet. Toisessa teoriaosuudessa puo- lestaan käydään läpi digitaalinen asiakaskokemus, jossa käsitellään myös asiakaspolku, chat- palvelua ja sen hyötyjä, haasteita sekä mahdollisuuksia.
Teoriaosuuden lisäksi kirjoittaja haastatteli neljää kokenutta verkkomyyjää sekä havainnoi myyjien myyntikeskusteluja. Lähdeaineiston niukkuuden vuoksi opinnäytetyöhön haettiin täy- dennystä haastattelujen avulla. Havainnointi suoritettiin, jotta käsikirjasta löytyvät esimerkit olisivat mahdollisimman toimivia.
Käsikirjan tarkoituksena on toimia tukimateriaalina toimeksiantajayrityksen urapolkunsa alus- sa olevalle myyjälle. Käsikirja sisältää neuvoja ja suosituksia chat- myynnin keskustelun aloit- tamisesta aina yhteistyön ehdotukseen saakka.
Opinnäytetyön kirjoittamisessa kesti noin 5 kuukautta. Kirjoittaminen aloitettiin syyskuun lo- pussa 2017 ja opinnäytetyö valmistui maaliskuun puolessa välissä 2018.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osa-alueesta, joiden tarkoituksena on tukea työn toiminnallista tuotosta eli käsikirjaa mahdollisimman hyvin. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käydään läpi myyntikeskustelun eri vaiheet. Toisessa teoriaosuudessa puo- lestaan käydään läpi digitaalinen asiakaskokemus, jossa käsitellään myös asiakaspolku, chat- palvelua ja sen hyötyjä, haasteita sekä mahdollisuuksia.
Teoriaosuuden lisäksi kirjoittaja haastatteli neljää kokenutta verkkomyyjää sekä havainnoi myyjien myyntikeskusteluja. Lähdeaineiston niukkuuden vuoksi opinnäytetyöhön haettiin täy- dennystä haastattelujen avulla. Havainnointi suoritettiin, jotta käsikirjasta löytyvät esimerkit olisivat mahdollisimman toimivia.
Käsikirjan tarkoituksena on toimia tukimateriaalina toimeksiantajayrityksen urapolkunsa alus- sa olevalle myyjälle. Käsikirja sisältää neuvoja ja suosituksia chat- myynnin keskustelun aloit- tamisesta aina yhteistyön ehdotukseen saakka.
Opinnäytetyön kirjoittamisessa kesti noin 5 kuukautta. Kirjoittaminen aloitettiin syyskuun lo- pussa 2017 ja opinnäytetyö valmistui maaliskuun puolessa välissä 2018.