Elämää yhden vanhemman perheessä lapsen kokemana
Elisabet Kellomäki, Minttu (2018)
Elisabet Kellomäki, Minttu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805158160
Tiivistelmä
Yhden vanhemman perheen perhemuotoa on aikaisemmin tutkittu eri näkökulmista, mutta lapsen ääni on kuitenkin jäänyt tutkimuksissa vähemmälle huomiolle. Tutkimus yhden vanhemman perheistä on ajankohtainen, koska OECD:n ennusteiden mukaan yhden vanhemman perheiden määrä tulee kasvamaan merkittävästi tulevina vuosikymmeninä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen oma kokemus elämästään yhden vanhemman perheessä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi lapsi kokee oman perheensä sekä millaisia voimavaroja ja tarpeita lapsi tunnistaa omasta arjestaan yhden vanhemman perheessä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää Keski-Suomen Ensi- ja turvakoti ry:n järjestölähtöisen avopalvelun Yhden vanhemman perheiden olkkaritoiminnassa, yhden vanhemman perheiden tukemisessa ja ohjauksessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää yhden vanhemman perheessä elävää lasta. Aineisto koostui lasten vastauksista, joiden merkityksiä analysoitiin teoreettisen viitekehyksen avulla käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että yhden vanhemman perheessä elävä lapsi määrittelee luontevasti perheensä juuri sellaisena kuin se on. Lapsi ei määrittele erikseen lähi- ja etävanhempia ja olennaista lapselle on pysyvät ja toimivat perhesuhteet. Tutkimus osoitti, että perheen kanssa vietetty aika ja arkirutiinit ovat merkittävimpiä voimavaroja lapselle. Lasten vastauksista ei ilmennyt viitteitä puuttuvista tarpeista tai haasteista arjessa. Lasten vastauksista välittyi, että heillä on kaikki tarvitsemansa asiat. Tutkimus osoitti, että yhden vanhemman perheessä lasten hyvinvointia voidaan erityisesti tukea vahvistamalla perheiden säännöllistä perhearkea ja perheyhteisöön kuuluvien jäsenten yhteistyötä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen oma kokemus elämästään yhden vanhemman perheessä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiseksi lapsi kokee oman perheensä sekä millaisia voimavaroja ja tarpeita lapsi tunnistaa omasta arjestaan yhden vanhemman perheessä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää Keski-Suomen Ensi- ja turvakoti ry:n järjestölähtöisen avopalvelun Yhden vanhemman perheiden olkkaritoiminnassa, yhden vanhemman perheiden tukemisessa ja ohjauksessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää yhden vanhemman perheessä elävää lasta. Aineisto koostui lasten vastauksista, joiden merkityksiä analysoitiin teoreettisen viitekehyksen avulla käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että yhden vanhemman perheessä elävä lapsi määrittelee luontevasti perheensä juuri sellaisena kuin se on. Lapsi ei määrittele erikseen lähi- ja etävanhempia ja olennaista lapselle on pysyvät ja toimivat perhesuhteet. Tutkimus osoitti, että perheen kanssa vietetty aika ja arkirutiinit ovat merkittävimpiä voimavaroja lapselle. Lasten vastauksista ei ilmennyt viitteitä puuttuvista tarpeista tai haasteista arjessa. Lasten vastauksista välittyi, että heillä on kaikki tarvitsemansa asiat. Tutkimus osoitti, että yhden vanhemman perheessä lasten hyvinvointia voidaan erityisesti tukea vahvistamalla perheiden säännöllistä perhearkea ja perheyhteisöön kuuluvien jäsenten yhteistyötä.