Kestääkö kivijalka? : Vertailututkimus kuluttajakäyttäytymisestä seinäjokelaisissa kivijalkamyymälöissä ja vastaavissa verkkokaupoissa
Rantala, Maija (2018)
Rantala, Maija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178691
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia seinäjokelaisten kuluttajien asiointikäyttäytymistä kivijalkamyymälöissä ja verkkokaupoissa. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä kivijalkamyymälöiden kilpailukeinoihin. Toisena tavoitteena oli perehtyä verkkokaupan kilpailuetuihin ja haasteisiin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli toteuttaa kyselytutkimus seinäjokisille kuluttajille kivijalkamyymälöissä ja verkkokaupoissa asiointiin liittyen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä, joka julkaistiin Facebookryhmä Avoin Puskaradio Seinäjoessa. Kyselyn kanava valikoitui sen perusteella, että ryhmässä on ainoastaan seinäjokelaisia, jotka ovat tutkimuksen kohderyhmä. Tutkimuksen tavoitteena oli ottaa selvää, minkälaiset tekijät vaikuttavat siihen, että Seinäjoen alueella asuvat ihmiset valitsevat perinteisen kivijalkaliikkeen sitä vastaavan verkkokaupan sijasta tai toisinpäin.
Vastauksia kerääntyi yhdessä vuorokaudessa 476, minkä jälkeen kysely suljettiin. Kyselyssä vastanneita naisia oli 400 ja miehiä 74. Kaksi vastaajaa ei ilmoittanut sukupuoltaan. Tutkimuksen perusteella seinäjokelaiset halusivat säilyttää kivijalkaliikkeet nyt ja tulevaisuudessa. Kivijalka tulee säilyttämään asemansa digitalisaatiosta huolimatta. Vastauksista päätellen moni seinäjokelaisista ennusti silti verkkokaupan olevan tulevaisuudessa yleisempi kaupankäyntikanava kuin kivijalka, haluttiin sitä tai ei
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä, joka julkaistiin Facebookryhmä Avoin Puskaradio Seinäjoessa. Kyselyn kanava valikoitui sen perusteella, että ryhmässä on ainoastaan seinäjokelaisia, jotka ovat tutkimuksen kohderyhmä. Tutkimuksen tavoitteena oli ottaa selvää, minkälaiset tekijät vaikuttavat siihen, että Seinäjoen alueella asuvat ihmiset valitsevat perinteisen kivijalkaliikkeen sitä vastaavan verkkokaupan sijasta tai toisinpäin.
Vastauksia kerääntyi yhdessä vuorokaudessa 476, minkä jälkeen kysely suljettiin. Kyselyssä vastanneita naisia oli 400 ja miehiä 74. Kaksi vastaajaa ei ilmoittanut sukupuoltaan. Tutkimuksen perusteella seinäjokelaiset halusivat säilyttää kivijalkaliikkeet nyt ja tulevaisuudessa. Kivijalka tulee säilyttämään asemansa digitalisaatiosta huolimatta. Vastauksista päätellen moni seinäjokelaisista ennusti silti verkkokaupan olevan tulevaisuudessa yleisempi kaupankäyntikanava kuin kivijalka, haluttiin sitä tai ei