"Tulee joskus meillekin uutta tietoa..:)" : Viittomakielinen kysely kuurojenyhdistysten jäsenten suhtautumisesta tulkkiopiskelijoiden oppimistehtävinä tehtyihin vierailuihin
Valkama, Jemina; Saaristo, Loimu (2018)
Valkama, Jemina
Saaristo, Loimu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026120
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Saaristo, Loimu & Valkama, Jemina. ”Tulee joskus meillekin uutta tietoa..:)” : Viittomakielinen kysely kuurojenyhdistysten jäsenten suhtautumisesta tulkkiopiskelijoiden oppimistehtävinä tehtyihin vierailuihin. Kevät 2018, 38 sivua, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, Tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Turun alueen kuurojenyhdistysten jäsenten suhtautumista tulkkiopiskelijoiden vierailuihin. Työssä tarkasteltiin Diakonia-ammattikorkeakoulun tulkkiopiskelijoiden vierailuja. Tulkkiopiskelijat vierailevat paikallisilla kuurojenyhdistyksillä yhteensä kolmesti ensimmäisen ja toisen lukuvuoden aikana. Työ rajattiin selvittämään vain oppimistehtävinä tehtyjä vierailuja. Tietoperusta käsittelee oppimistehtävinä tehtyjä vierailuja ja kuurojenyhdistysten historiaa.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmä oli kysely ja sen pohjana käytetiin Webropol-työkalua. Kielellisen saavutettavuuden toteuttamiseksi kysely laadittiin suomalaisella viittomakielellä. Kysymykset olivat suomalaisella viittomakielellä, mutta vastaaminen tapahtui suomeksi. Kysely jaettiin Turun ja Raision kuurojenyhdistysten Facebook-sivuilla. Kyselyä myös esiteltiin molemmilla yhdistyksillä. Kyselyyn vastasi yhteensä 16 henkilöä.
Kyselyn tuloksia ei voi yleistää vähäisen vastausmäärän takia. Vastaukset olivat pääosin positiivisia. Esimerkiksi 94 % vastaajista sanoi, että opiskelijat ovat tervetulleita havainnoimaan viittomakieltä yhdistykselle. Lähes puolet vastaajista kertoi, ettei heille oltu tiedotettu vierailujen tavoitteista. Ristiriitaista oli se, että suurin osa vastaajista sanoi kuitenkin tietävänsä, miksi opiskelijat vierailevat yhdistyksillä. Kysyttäessä vierailujen kehittämisestä vastaukset olivat vaihtelevia. Vastauksista ilmeni, että tulkkiopiskelijoiden kanssa haluttiin järjestää enemmän yhteistä toimintaa.
Saaristo, Loimu & Valkama, Jemina. ”Tulee joskus meillekin uutta tietoa..:)” : Viittomakielinen kysely kuurojenyhdistysten jäsenten suhtautumisesta tulkkiopiskelijoiden oppimistehtävinä tehtyihin vierailuihin. Kevät 2018, 38 sivua, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielen ja tulkkauksen koulutus, Tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Turun alueen kuurojenyhdistysten jäsenten suhtautumista tulkkiopiskelijoiden vierailuihin. Työssä tarkasteltiin Diakonia-ammattikorkeakoulun tulkkiopiskelijoiden vierailuja. Tulkkiopiskelijat vierailevat paikallisilla kuurojenyhdistyksillä yhteensä kolmesti ensimmäisen ja toisen lukuvuoden aikana. Työ rajattiin selvittämään vain oppimistehtävinä tehtyjä vierailuja. Tietoperusta käsittelee oppimistehtävinä tehtyjä vierailuja ja kuurojenyhdistysten historiaa.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmä oli kysely ja sen pohjana käytetiin Webropol-työkalua. Kielellisen saavutettavuuden toteuttamiseksi kysely laadittiin suomalaisella viittomakielellä. Kysymykset olivat suomalaisella viittomakielellä, mutta vastaaminen tapahtui suomeksi. Kysely jaettiin Turun ja Raision kuurojenyhdistysten Facebook-sivuilla. Kyselyä myös esiteltiin molemmilla yhdistyksillä. Kyselyyn vastasi yhteensä 16 henkilöä.
Kyselyn tuloksia ei voi yleistää vähäisen vastausmäärän takia. Vastaukset olivat pääosin positiivisia. Esimerkiksi 94 % vastaajista sanoi, että opiskelijat ovat tervetulleita havainnoimaan viittomakieltä yhdistykselle. Lähes puolet vastaajista kertoi, ettei heille oltu tiedotettu vierailujen tavoitteista. Ristiriitaista oli se, että suurin osa vastaajista sanoi kuitenkin tietävänsä, miksi opiskelijat vierailevat yhdistyksillä. Kysyttäessä vierailujen kehittämisestä vastaukset olivat vaihtelevia. Vastauksista ilmeni, että tulkkiopiskelijoiden kanssa haluttiin järjestää enemmän yhteistä toimintaa.