Bou on poika ja pukee hameen ja se on ok : Japanilainen rockmusiikki Suomessa
Enqvist, Niina; Maukonen, Taru (2010)
Enqvist, Niina
Maukonen, Taru
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199833
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää j-rockin osaa suomalaisessa nuorisokulttuurissa. Opinnäytetyössä tutkittiin harrastajamääriä, taloudellisia mahdollisuuksia, ilmiön kestävyyttä sekä muuntautumista suo-malaisiin olosuhteisiin sopivaksi. Tutkimus pyrki ymmärtämään ilmiön luonnetta, sen syitä ja seurauksia sekä samalla nuorisoa ja heidän motiivejaan. J-rockista ei ole juurikaan tehty aikaisempia tutkimuksia Suomessa. Tutkimuksella pyrittiin osoittamaan j-rockin mahdollisuudet Suomessa niin markkinoiden näkökulmasta mutta myös suomalaista nuorisokulttuuria rikastuttavana tekijänä.
Tutkimuksessa selvitettiin harrastajakunnan lähtökohdat, kuten ikä, paikkakunta, sukupuoli ja kuinka vahva kiinnostus harrastuneisuuteen on. Harrastajakuntaa selvitettiin kahdella erillisellä kyselyllä, Web-ropol-alustalla toteutettu monivalintakysely sekä vapaamuotoinen sähköpostikysely, jolloin pystyttiin profiloimaan keskivertoharrastaja. Molemmissa kyselyissä ilmeni yhtäläisyyksiä, jotka on pyritty huomi-oimaan työssä.
Kyselyssä saatujen tietojen mukaan pystyttiin hahmottamaan harrastajien kulutustottumuksia oheistuot-teiden, konserttien ja levyjen suhteen. J-rockin markkinoita tutkittiin fanien kulutustottumuksien kautta, samalla tutkittiin myös j-rockin vahvaa tuotteistuneisuutta.
Kyselyiden tulosten analysoinnin apuna käytettiin tutkijoiden omia kokemuksia j-rockharrastajina sekä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä näkökulman tukena. Tutkijat koettivat kuitenkin olla antamatta har-rastuneisuuden vaikuttaa työhön ja tuloksien objektiiviseen tarkasteluun välttäen liiallisen subjektiivi-suuden.
Tutkimuksessa selvitettiin harrastajakunnan lähtökohdat, kuten ikä, paikkakunta, sukupuoli ja kuinka vahva kiinnostus harrastuneisuuteen on. Harrastajakuntaa selvitettiin kahdella erillisellä kyselyllä, Web-ropol-alustalla toteutettu monivalintakysely sekä vapaamuotoinen sähköpostikysely, jolloin pystyttiin profiloimaan keskivertoharrastaja. Molemmissa kyselyissä ilmeni yhtäläisyyksiä, jotka on pyritty huomi-oimaan työssä.
Kyselyssä saatujen tietojen mukaan pystyttiin hahmottamaan harrastajien kulutustottumuksia oheistuot-teiden, konserttien ja levyjen suhteen. J-rockin markkinoita tutkittiin fanien kulutustottumuksien kautta, samalla tutkittiin myös j-rockin vahvaa tuotteistuneisuutta.
Kyselyiden tulosten analysoinnin apuna käytettiin tutkijoiden omia kokemuksia j-rockharrastajina sekä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä näkökulman tukena. Tutkijat koettivat kuitenkin olla antamatta har-rastuneisuuden vaikuttaa työhön ja tuloksien objektiiviseen tarkasteluun välttäen liiallisen subjektiivi-suuden.