Kotihoidon asiakkaiden ravitsemuksen tukeminen
Maasola, Hanna (2018)
Maasola, Hanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188901
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Maasola, Hanna. Kotihoidon asiakkaiden ravitsemuksen tukeminen. Helsinki, kevät 2018 45 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Ikääntyneiden lukumäärän arvioidaan lähes kaksinkertaistuvan Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Kotihoidon asiakasmäärät ovat kasvaneet samalla, kun hoitohenkilöstön määrä on vähentynyt. Työntekijöiden työssään kokemat riittämättömyyden tunteet ovat kasvaneet, ja he ovat huolissaan työntekijöiden määrän vähäisyyden asiakkaille aiheuttamista riskeistä. Merkittävä osa kotihoidon asiakkaista on aliravitsemusriskissä tai aliravittuja. Aliravitsemusriskien varhainen toteaminen ja korjaavien toimenpiteiden kohdentaminen riskiryhmille auttaa ehkäisemään aliravitsemuksesta aiheutuvien terveysongelmien kehittymistä. Oikeiden toimenpiteiden oikea-aikaisella kohdentamisella voidaan edesauttaa asiakkaiden hyvinvointia ja ehkäistä raskaampien terveydenhuollon palvelujen tarvetta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka kotihoidon hoitajat seuraavat asiakkaidensa ravitsemustilaa ja kuinka he puuttuvat havaitsemiinsa ongelmiin asiakkaidensa ravitsemuksessa. Lisäksi pyrittiin selvittämään hoitajien mahdollisia tuen tarpeita asiakkaidensa ravitsemuksen toteuttamisen suhteen.
Opinnäytetyön toteuttamiseksi Helsingin kaupungin kotihoidossa työskenteleville lähihoitajille tehtiin joulukuussa 2018 kaksi ryhmäteemahaastattelua, kahdella eri lähipalvelualueella. Haastatteluilla kartoitettiin hoitajien näkemyksiä asiakkaidensa iänmukaisen ravitsemuksen toteutumisesta, ravitsemukseen liittyvistä ongelmista sekä ongelmien syistä ja ratkaisukeinoista.
Opinnäytetyöstä saadut tulokset osoittavat, että asiakkaan tarpeet huomioon ottavan iänmukaisen ravitsemuksen sekä ravitsemustilan seurannan toteuttamisessa kotihoidossa on paljon kehittämistarpeita. Haastatteluissa nousi esille se, että hoitajat pitivät kiirettä suurimpana hyvän hoidon toteutumista haittaavana tekijänä. Hoitajat toivoivat nykyistä enemmän koulutusta. Se, että tuntisi varmasti osaavansa, tietävänsä kuinka toimia erilaisissa työssä kohtaamissaan ongelmatilanteissa, tukisi kiireisessä työtahdissa jaksamista.
Asiasanat: kotihoito, vanhukset, ravitsemus, ravitsemuksen seuranta
Maasola, Hanna. Kotihoidon asiakkaiden ravitsemuksen tukeminen. Helsinki, kevät 2018 45 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Ikääntyneiden lukumäärän arvioidaan lähes kaksinkertaistuvan Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Kotihoidon asiakasmäärät ovat kasvaneet samalla, kun hoitohenkilöstön määrä on vähentynyt. Työntekijöiden työssään kokemat riittämättömyyden tunteet ovat kasvaneet, ja he ovat huolissaan työntekijöiden määrän vähäisyyden asiakkaille aiheuttamista riskeistä. Merkittävä osa kotihoidon asiakkaista on aliravitsemusriskissä tai aliravittuja. Aliravitsemusriskien varhainen toteaminen ja korjaavien toimenpiteiden kohdentaminen riskiryhmille auttaa ehkäisemään aliravitsemuksesta aiheutuvien terveysongelmien kehittymistä. Oikeiden toimenpiteiden oikea-aikaisella kohdentamisella voidaan edesauttaa asiakkaiden hyvinvointia ja ehkäistä raskaampien terveydenhuollon palvelujen tarvetta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka kotihoidon hoitajat seuraavat asiakkaidensa ravitsemustilaa ja kuinka he puuttuvat havaitsemiinsa ongelmiin asiakkaidensa ravitsemuksessa. Lisäksi pyrittiin selvittämään hoitajien mahdollisia tuen tarpeita asiakkaidensa ravitsemuksen toteuttamisen suhteen.
Opinnäytetyön toteuttamiseksi Helsingin kaupungin kotihoidossa työskenteleville lähihoitajille tehtiin joulukuussa 2018 kaksi ryhmäteemahaastattelua, kahdella eri lähipalvelualueella. Haastatteluilla kartoitettiin hoitajien näkemyksiä asiakkaidensa iänmukaisen ravitsemuksen toteutumisesta, ravitsemukseen liittyvistä ongelmista sekä ongelmien syistä ja ratkaisukeinoista.
Opinnäytetyöstä saadut tulokset osoittavat, että asiakkaan tarpeet huomioon ottavan iänmukaisen ravitsemuksen sekä ravitsemustilan seurannan toteuttamisessa kotihoidossa on paljon kehittämistarpeita. Haastatteluissa nousi esille se, että hoitajat pitivät kiirettä suurimpana hyvän hoidon toteutumista haittaavana tekijänä. Hoitajat toivoivat nykyistä enemmän koulutusta. Se, että tuntisi varmasti osaavansa, tietävänsä kuinka toimia erilaisissa työssä kohtaamissaan ongelmatilanteissa, tukisi kiireisessä työtahdissa jaksamista.
Asiasanat: kotihoito, vanhukset, ravitsemus, ravitsemuksen seuranta