Millaista palautetta teatterintekijä tarvitsee?
Haliseva, Valtteri (2018)
Haliseva, Valtteri
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188931
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee palautteen merkitystä ja vaikutusta teatterintekijän työskentelyyn. Työssä pohditaan palautteen antamisen ja haluamisen syitä sekä tarpeellisuutta. Lähteenä käytetään palautteen parissa työskentelevien teatteriammattilaisten Juha Malmivaaran, Riku Saastamoisen ja Tiina Syrjän haastatteluja. Näiden lisäksi lähteinä on palautetaitoja käsittelevää kirjallisuutta sekä kirjoittajan omia kokemuksia. Palautteella tarkoitetaan tässä työssä suullista ja tilanteessa syntyvää kommenttia taiteellisesta työskentelystä. Työssä esitellään työelämätaitokirjallisuudesta löytyviä hyvän palautteen määritelmiä ja niitä verrataan teatterin kontekstiin. Palautetta käsitellään niin opiskelijoiden, kuin ammattilaistenkin näkökulmasta.
Työssä kysytään, miksi teatterintekijä tarvitsee palautetta ja millaista palautteen tulisi olla. Erilaisia näkemyksiä esitellään siitä, millainen palaute on hyödyllistä, millainen hyödytöntä tai haitallista. Kysymystä pohditaan eri työtehtävissä toimivien tekijöiden näkökulmasta, näyttelijästä ohjaajaan. Yksi keskeisistä kysymyksistä on, voiko teatteria tehdä ilman palautetta.
Lopuksi esitellään johtopäätöksiä, kannustetaan itseohjautuvuuteen ja ehdotetaan erilaisia ajatusmalleja palautteeseen suhtautumiseen. Palautteen todetaan olevan ylipäätään hyvin monitahoinen ja haastava asia, johon suhtautumista voi ajatella osana ammattitaitoa.
Työssä kysytään, miksi teatterintekijä tarvitsee palautetta ja millaista palautteen tulisi olla. Erilaisia näkemyksiä esitellään siitä, millainen palaute on hyödyllistä, millainen hyödytöntä tai haitallista. Kysymystä pohditaan eri työtehtävissä toimivien tekijöiden näkökulmasta, näyttelijästä ohjaajaan. Yksi keskeisistä kysymyksistä on, voiko teatteria tehdä ilman palautetta.
Lopuksi esitellään johtopäätöksiä, kannustetaan itseohjautuvuuteen ja ehdotetaan erilaisia ajatusmalleja palautteeseen suhtautumiseen. Palautteen todetaan olevan ylipäätään hyvin monitahoinen ja haastava asia, johon suhtautumista voi ajatella osana ammattitaitoa.