Ungas åsikter om delaktighet, aktivitet, social inklusion och mental hälsa på sociala medier
Perälä, Amanda; Savasti, Hanna (2018)
Perälä, Amanda
Savasti, Hanna
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188969
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet var att undersöka ungdomars åsikter om delaktighet, aktivietet och social inklusion på sociala medier, samt ungdomars åsikter om sociala mediers betydelse på mentala hälsan. Frågeställningarna för detta examensarbete var; Hurudana former av delaktighet anser ungdomar finnas närvarande på sociala medier? På vilket sätt beskriver ungdomar social media som aktivitet? Hurudana former av social inklusion anser ungdomar finnas närvarande på sociala medier? Vilken betydelse anser ungdomar att sociala medier har på mentala hälsan? Uppdragsgivaren för detta examensarbete var PAD – Positive Attitude Development. Syftet för PAD- projektet var bl.a. att minska stigma av mental ohälsa hos unga vuxna. Målgruppen för undersökningen var ungdomar i åldern 18-29, som använder sociala medier. I examensarbetets bakgrund och tidigare forskning behandlas följande ämnen; social media, unga vuxna, mental hälsa, nedstämdhet som resultat av användning av Facebook samt positiva och negativa aspekter om sociala medier. Den teoretiska referensramen för detta examensarbete var delaktighet, aktivitet och social inklusion. Arbetets metod var en kvantitativ enkätundersökning. Respondenterna nåddes med hjälp av snöbollsmetoden på Facebook. Enkäten skapades och utfördes på Google Forms. Enkäten fick sammanlagt 164 respondenter. Resultatet av undersökningen visade att ungdomar tycker att det är roligt och trevligt att spendera tid på sociala medier. Ungdomar lägger stortsätt endast upp bilder på sociala medier som de tror att andra användare kommer att tycka om. Ungdomar upplever gemenskap och grupptillhörighet, samt skapar nya vänskapsrelationer genom sociala medier. Ungdomar anser även att tröskeln är lägre att uttrycka sin åsikt genom sociala medier och upplever sig även veta vilka sociala regler som finns på sociala medier. Ungdomarna upplever användning av sociala medier som en vana. Dagens ungdomar använder sociala medier som ett verktyg för att hitta information om hälsa. The aim of this study was to research young adults’ opinions about participation, occupation and social inclusion on social media, as well as young peoples’ opinions of what effects the use of social media have on their mental health. The research questions for the thesis are; What kinds of participation do young adults think are present on social media? In what way do young adults describe social media as an occupation? What kind of social inclusion do young adults think are present on social media? What is the meaning of the effect from mental health on social media according to young adults? The commissioner of this thesis is PAD – Positive Attitude Development. The purpose of the PAD project is, among other things, to reduce the stigma of mental illness in young adults. The target group for the survey were young adults ages 18-29 who use social media. In the thesis background and previous research, the following subjects have been dealt with; social media, young adults, mental health, depression as a result of using Facebook and positive and negative aspects of social media. The theoretical frame of reference for this degree was participation, occupation and social inclusion. A quantitative survey has been applied in this study. The respondents were reached by using the so-called snowball sampling method on Facebook. The survey was created and formed on Google Forms. The survey received a total of 164 answers. The result of the survey showed that young adults think it is enjoyable to spend time on social media. Young adults tend to upload pictures on social media that they think other users will like. Young adults experience fellowship and create new friendship through social media. Young adults consider it easier to express themselves on social media and they are aware of what kinds of social rules exist on social media. They experience the use of social media as a habit. Today's youth use social media, among other things, as a tool for finding information about health.