Uuden opettajan perehdyttäminen : Keinoja hiljaisen tiedon siirtämiseen musiikkioppilaitoksessa
Kivijärvi, Tiina (2018)
Kivijärvi, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178834
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin uuden opettajan perehdyttämistä monisuuntaisena prosessina. Aineistoa työhöni keräsin kolmella eri menetelmällä. Nämä menetelmät olivat: haastattelu, Padlet-kyselyt ja Google-kysely. Haastattelin Lappeenrannan musiikkiopiston toimistopäällikköä hänen tuoreesta perehdyttämiskokemuksestaan. Padlet-kyselyjä varten loin kaksi Padlet-alustaa, yhden uusille opettajille ja toisen työyhteisön jäsenille. Google-kysely oli suunnattu musiikkioppilaitosten perehdyttämisestä vastaaville henkilöille. Aineiston avulla keräsin tietoa siitä, millaista perehdytystä musiikkioppilaitokset tällä hetkellä tarjoavat ja millaisia perehdytyskokemuksia opettajilla on. Selvitin myös millaisia ajatuksia työyhteisön jäsenillä on mentoinnista ja yhteisöllisyydestä. Tätä aineistoa ja omia kokemuksiani peilasin kirjallisuuteen.
Kyselylomakkeella sain tietoa siitä, että perehdytys musiikkioppilaitoksissa on järjestetty monin eri tavoin ja oppilaitoksissa käytetään monia erilaiset perehdyttämismateriaaleja. Näitä materiaaleja ja keinoja ovat mm. sähköiset ja kirjalliset oppaat sekä keskustelut esimiehen kanssa. Myös mentorointi on käytössä muutamissa kyselyyn vastanneissa oppilaitoksissa.
Uuden työntekijän näkökulmasta perehdyttäminen on tärkeä vaihe työuran alkuvaiheessa, jossa tulokas oppii hyvin paljon uudesta työpaikastaan ja sen toimintakulttuurista. Padlet vastauksien perusteella perehdyttämiseen kaivattiin suunnitelmallisuutta ja enemmän kasvotusten tapahtuvaa neuvonantoa. Myös tuntiopettajat tunsivat jäävänsä helposti perehdyttämisestä paitsi.
Työyhteisölle uuden ihmisen tuleminen taloon merkitsee muutosta työyhteisössä ja samalla antaa mahdollisuuksia syventää ihmisten välistä kommunikointia. Yhteisöllisyys on tärkeä osa työyhteisön yhteenkuuluvuuden tunnetta. Aineistoni ja kirjallisuuden pohjalta pystyi toteamaan, että musiikkioppilaitosten kollegioita voisi hyödyntää perehdyttämisessä ja hiljaisen tiedon siirtämisessä ja säilyttämisessä monin eri tavoin.
Organisaatioiden kehittäminen on jatkuvaa työtä ja monisuuntainen perehdyttäminen on yksi kehittämisen muoto. Perehdyttäminen voidaan nähdä uusien ideoiden ja hiljaisen tiedon siirtämisen apuvälineenä. Avoin toimintakulttuuri mahdollistaa sen, että myös uuden opettajan ideat ja näkökulmat otetaan vastaan. Vastavuoroisuus synnyttää yhteistä oppimista, mikä hyödyttää kaikkia oppilaitoksen työntekijöitä sekä sitä kautta myös koko organisaatiota. Mentorointi on yksi tällainen kehittämisen väline, sillä se sopii erinomaisesti hiljaisen tiedon siirtämiseen.
Kyselylomakkeella sain tietoa siitä, että perehdytys musiikkioppilaitoksissa on järjestetty monin eri tavoin ja oppilaitoksissa käytetään monia erilaiset perehdyttämismateriaaleja. Näitä materiaaleja ja keinoja ovat mm. sähköiset ja kirjalliset oppaat sekä keskustelut esimiehen kanssa. Myös mentorointi on käytössä muutamissa kyselyyn vastanneissa oppilaitoksissa.
Uuden työntekijän näkökulmasta perehdyttäminen on tärkeä vaihe työuran alkuvaiheessa, jossa tulokas oppii hyvin paljon uudesta työpaikastaan ja sen toimintakulttuurista. Padlet vastauksien perusteella perehdyttämiseen kaivattiin suunnitelmallisuutta ja enemmän kasvotusten tapahtuvaa neuvonantoa. Myös tuntiopettajat tunsivat jäävänsä helposti perehdyttämisestä paitsi.
Työyhteisölle uuden ihmisen tuleminen taloon merkitsee muutosta työyhteisössä ja samalla antaa mahdollisuuksia syventää ihmisten välistä kommunikointia. Yhteisöllisyys on tärkeä osa työyhteisön yhteenkuuluvuuden tunnetta. Aineistoni ja kirjallisuuden pohjalta pystyi toteamaan, että musiikkioppilaitosten kollegioita voisi hyödyntää perehdyttämisessä ja hiljaisen tiedon siirtämisessä ja säilyttämisessä monin eri tavoin.
Organisaatioiden kehittäminen on jatkuvaa työtä ja monisuuntainen perehdyttäminen on yksi kehittämisen muoto. Perehdyttäminen voidaan nähdä uusien ideoiden ja hiljaisen tiedon siirtämisen apuvälineenä. Avoin toimintakulttuuri mahdollistaa sen, että myös uuden opettajan ideat ja näkökulmat otetaan vastaan. Vastavuoroisuus synnyttää yhteistä oppimista, mikä hyödyttää kaikkia oppilaitoksen työntekijöitä sekä sitä kautta myös koko organisaatiota. Mentorointi on yksi tällainen kehittämisen väline, sillä se sopii erinomaisesti hiljaisen tiedon siirtämiseen.