Musiikkileikkinäytelmä : Draamatyökalu musiikin esiopetukseen
Kupiainen, Risto (2018)
Kupiainen, Risto
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178814
Tiivistelmä
Musiikkileikkinäytelmä on varhaiskasvattajien käyttöön kehittämäni kuunnelmallinen menetelmä, jonka avulla päiväkodissa voidaan toteuttaa itsenäisesti pienimuotoinen musiikkiteatteriprojekti. Draamatyökalun tavoitteena on tarjota esikoululaisille innostavia ja rohkaisevia kokemuksia laulamisesta ja esittämisestä sekä herättää kiinnostusta taideharrastusta kohtaan.
Opinnäytetyötäni varten sävelsin ja käsikirjoitin seitsemän minuuttisen musiikkileikkinäytelmän, joka perustuu Hölmöläistarinaan ”Valoa pirttiin”. Pianosäestyksen, laulut ja kerronnan tuotin äänitteelle, jonka avulla näytelmä toteutettiin esikouluryhmässä. Harjoituksia havainnoimalla pyrin selvittämään, miten menetelmä tukee esiopetukselle asetettuja tavoitteita. Laadullisessa havainnointitutkimuksessa oli piirteitä etnografiasta, sillä se tarkasteli taiteellisen prosessin toimintakulttuuria vieraassa ympäristössä.
Havaintojeni mukaan narratiivinen taiteellinen leikki onnistui lapsilta, ja se näyttäytyi luonnollisena jatkumona leikkitaidon kehityksessä. Opettajan perusteellinen pohjustus näytelmän teemaan kantoi hedelmää, ja esitykselle löytyi kysyntää päiväkodin juhlatilaisuuksista. Projekti tavoitti useita esiopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita, ja yllättäen se tarjosi myös potentiaalia kielelliseen kotouttamiseen.
Vaikka menetelmän pedagogiikka ei perustu valmiin esityksen tavoitteeseen, tulkintani mukaan produktin tavoite motivoi opettajaa panostamaan prosessiin. Lasten toiminnassa korostui onnistumisista iloitseminen ja esityksen kehittäminen mahdollisuuksiin, ei puutteisiin, nojaten. Pohdintani mukaan leikillinen näkökulma auttaa kohdistamaan huomiota onnistumisiin myös ammattimaisessa työssä. Parhaimmillaan esittämisessä, samoin kuin leikissä, piilee tilaisuus henkilökohtaiselle kasvulle.
Opinnäytetyötäni varten sävelsin ja käsikirjoitin seitsemän minuuttisen musiikkileikkinäytelmän, joka perustuu Hölmöläistarinaan ”Valoa pirttiin”. Pianosäestyksen, laulut ja kerronnan tuotin äänitteelle, jonka avulla näytelmä toteutettiin esikouluryhmässä. Harjoituksia havainnoimalla pyrin selvittämään, miten menetelmä tukee esiopetukselle asetettuja tavoitteita. Laadullisessa havainnointitutkimuksessa oli piirteitä etnografiasta, sillä se tarkasteli taiteellisen prosessin toimintakulttuuria vieraassa ympäristössä.
Havaintojeni mukaan narratiivinen taiteellinen leikki onnistui lapsilta, ja se näyttäytyi luonnollisena jatkumona leikkitaidon kehityksessä. Opettajan perusteellinen pohjustus näytelmän teemaan kantoi hedelmää, ja esitykselle löytyi kysyntää päiväkodin juhlatilaisuuksista. Projekti tavoitti useita esiopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita, ja yllättäen se tarjosi myös potentiaalia kielelliseen kotouttamiseen.
Vaikka menetelmän pedagogiikka ei perustu valmiin esityksen tavoitteeseen, tulkintani mukaan produktin tavoite motivoi opettajaa panostamaan prosessiin. Lasten toiminnassa korostui onnistumisista iloitseminen ja esityksen kehittäminen mahdollisuuksiin, ei puutteisiin, nojaten. Pohdintani mukaan leikillinen näkökulma auttaa kohdistamaan huomiota onnistumisiin myös ammattimaisessa työssä. Parhaimmillaan esittämisessä, samoin kuin leikissä, piilee tilaisuus henkilökohtaiselle kasvulle.