Iloa täynnä : Ohjelmiston säveltäminen ja sovittaminen lapsikuorolle ja oppilasorkesterille
Remes, Salla (2018)
Remes, Salla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178777
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on ohjelmiston säveltäminen ja sovittaminen lapsikuorolle ja oppilasorkesterille, painottuen oppilasorkesterille sovittamisen kysymyksiin. Oheisteemoina käsittelen laulujen sanoitusten tekemistä kouluikäisille sekä yhteismusisoinnin merkitystä soiton-opiskelussa. Motiiveina projektille olivat oman ammattitaitoni kehittäminen, oppilasorkesterille sopivan ohjelmiston tuottaminen ja Helsingin kristillisen musiikkikoulun (HKMK) yhteissoittotoiminnan vahvistaminen.
Tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia ja rajoitteita eri soittimilla oppilasorkesterissa on ja miten orkesterisovitus tehdään. Tuloksena syntyi kouluikäisille (7–15 v.) suunnattu 11 kappaleen konserttiohjelmisto. Projektin toteutus koostui kolmesta osasta:
1) laulujen kirjoittaminen, 2) sovitusten tekeminen ja 3) harjoitukset ja konsertit.
Tietoperustana olivat eri musiikkioppilaitosten tasosisällöt, aihetta käsittelevä kirjallisuus sekä kahden musiikkipedagogin haastattelut. Opinnäytetyön käytännön osuus, konserttiohjelmiston säveltäminen ja sovittaminen HKMK:n orkesteriperiodia varten, toimi kokemuksen kautta saadun tiedon ja taidon lähteenä. Keräsin orkesteriperiodin aikana havaintoja ja palautetta ohjelmiston toimivuudesta.
Iloa täynnä -konsertit toteutettiin HKMK:n orkesteriperiodina yhteistyössä Espoon kristillisen koulun kuoron, Helsingin Saalemin Jippii-perhekuoron ja Espoon Jippii-kuoron kanssa. Sävelsin ja sovitin 11 laulua lapsikuorolle ja oppilasorkesterille ja myös johdin orkesteria. Harjoitusperiodin päätteeksi pidettiin kaksi konserttia. Raportoin opinnäytetyössäni laulujen kirjoitus- ja sovitusprosessin sekä konserttiprojektin vaiheet.
Toteutettu orkesteriperiodi tuki HKMK:n yhteissoittotoimintaa ja yhteisöllisyyttä, motivoi oppilaita ja loi uutta yhteistyöverkostoa. Ammattitaitoni kehittyi monella eri alueella. Tuloksena on myös syntynyt musiikki, joka havaintojeni ja palautteen perusteella toimi kohderyhmässään hyvin. Opinnäytetyöhöni olen pyrkinyt kokoamaan tietopaketin siitä, miten lapsikuorolle ja oppilasorkesterille tehdään sävellyksiä ja sovituksia. Tämä vastaa aiheesta julkaistun kirjallisen materiaalin puutteeseen.
Tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia ja rajoitteita eri soittimilla oppilasorkesterissa on ja miten orkesterisovitus tehdään. Tuloksena syntyi kouluikäisille (7–15 v.) suunnattu 11 kappaleen konserttiohjelmisto. Projektin toteutus koostui kolmesta osasta:
1) laulujen kirjoittaminen, 2) sovitusten tekeminen ja 3) harjoitukset ja konsertit.
Tietoperustana olivat eri musiikkioppilaitosten tasosisällöt, aihetta käsittelevä kirjallisuus sekä kahden musiikkipedagogin haastattelut. Opinnäytetyön käytännön osuus, konserttiohjelmiston säveltäminen ja sovittaminen HKMK:n orkesteriperiodia varten, toimi kokemuksen kautta saadun tiedon ja taidon lähteenä. Keräsin orkesteriperiodin aikana havaintoja ja palautetta ohjelmiston toimivuudesta.
Iloa täynnä -konsertit toteutettiin HKMK:n orkesteriperiodina yhteistyössä Espoon kristillisen koulun kuoron, Helsingin Saalemin Jippii-perhekuoron ja Espoon Jippii-kuoron kanssa. Sävelsin ja sovitin 11 laulua lapsikuorolle ja oppilasorkesterille ja myös johdin orkesteria. Harjoitusperiodin päätteeksi pidettiin kaksi konserttia. Raportoin opinnäytetyössäni laulujen kirjoitus- ja sovitusprosessin sekä konserttiprojektin vaiheet.
Toteutettu orkesteriperiodi tuki HKMK:n yhteissoittotoimintaa ja yhteisöllisyyttä, motivoi oppilaita ja loi uutta yhteistyöverkostoa. Ammattitaitoni kehittyi monella eri alueella. Tuloksena on myös syntynyt musiikki, joka havaintojeni ja palautteen perusteella toimi kohderyhmässään hyvin. Opinnäytetyöhöni olen pyrkinyt kokoamaan tietopaketin siitä, miten lapsikuorolle ja oppilasorkesterille tehdään sävellyksiä ja sovituksia. Tämä vastaa aiheesta julkaistun kirjallisen materiaalin puutteeseen.