Projektinhoitajan työ sähköurakoinnissa : koulussa käytettävä kuvamateriaali ja opinnot opiskelijan näkökulmasta
Ruusunen, Riku (2018)
Ruusunen, Riku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188942
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perehtyy projektinhoitajan ammattiin sähköurakoinnissa. Työn tavoitteena on koota tiiviisti, mutta kattavasti opiskelijan näkökulmasta havaintoja opintoihin liittyen. Työ vastaa kysymyksiin, mitä ja minkälaisia kuvia koulussa tulisi käsitellä, jotta opetus vastaisi mahdollisimman hyvin todellisuutta ja tukisi ammattitaitoa.
Opinnäytetyössä luotiin Tampereen ammattikorkeakoululle projektinhoitajuuteen liittyvä oppimateriaali, joka esitetään työn liitteessä. Materiaalissa keskitytään siihen, mitä hyvältä kuvalta tai suunnitelmalta vaaditaan ja mitä hyvän kuvan tulisi sisältää. Tämän lisäksi siitä ilmenee, minkälaista materiaalia koulussa tulisi esittää ja käsitellä, jotta se palvelisi hyvin opiskelijaa.
Käytetyt esimerkit valokuvattiin mahdollisuuksien rajoissa tapauskohtaisesti, mikä havainnollistaa asiaa. Esimerkkeinä käytettiin toteutussuunnitelmia ja materiaaleja TAYS Etupihahanke 2020 D-rakennuksen työmaalta.
Opinnäytetyön käsittelyluvuissa keskitytään yleistasolle siihen, miten ja millaiset taidot auttavat työelämässä ja mihin olisi syytä valmistautua. Sen lisäksi siinä kerrotaan, mitä tuoreen valmistuneen insinöörin (amk) olisi hyvä osata siirtyessään työelämään. Opinnäytetyö koottiin maallikon ja asiaan perehtymättömän opiskelijan lähtötiedot huomioon ottaen.
Työhön saatiin syvyyttä hyödyntämällä opiskelijan näkökulman lisäksi oikeiden ammattilaisten haastatteluja. Opinnäytetyön tekijä on ollut tekoprosessin aikana työsuhteessa projektinhoitajaharjoittelijana Are Oy:ssä, joka on toiminut korvaamattomana resurssina materiaalin ja näkemyksien suhteen.
Opinnäytetyössä luotiin Tampereen ammattikorkeakoululle projektinhoitajuuteen liittyvä oppimateriaali, joka esitetään työn liitteessä. Materiaalissa keskitytään siihen, mitä hyvältä kuvalta tai suunnitelmalta vaaditaan ja mitä hyvän kuvan tulisi sisältää. Tämän lisäksi siitä ilmenee, minkälaista materiaalia koulussa tulisi esittää ja käsitellä, jotta se palvelisi hyvin opiskelijaa.
Käytetyt esimerkit valokuvattiin mahdollisuuksien rajoissa tapauskohtaisesti, mikä havainnollistaa asiaa. Esimerkkeinä käytettiin toteutussuunnitelmia ja materiaaleja TAYS Etupihahanke 2020 D-rakennuksen työmaalta.
Opinnäytetyön käsittelyluvuissa keskitytään yleistasolle siihen, miten ja millaiset taidot auttavat työelämässä ja mihin olisi syytä valmistautua. Sen lisäksi siinä kerrotaan, mitä tuoreen valmistuneen insinöörin (amk) olisi hyvä osata siirtyessään työelämään. Opinnäytetyö koottiin maallikon ja asiaan perehtymättömän opiskelijan lähtötiedot huomioon ottaen.
Työhön saatiin syvyyttä hyödyntämällä opiskelijan näkökulman lisäksi oikeiden ammattilaisten haastatteluja. Opinnäytetyön tekijä on ollut tekoprosessin aikana työsuhteessa projektinhoitajaharjoittelijana Are Oy:ssä, joka on toiminut korvaamattomana resurssina materiaalin ja näkemyksien suhteen.