Väistämisvelvollisuuden määrittäminen taajamassa : Case Riihimäki
Känkänen, Kimi (2018)
Känkänen, Kimi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805199074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805199074
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia väistämisvelvollisuuksien määrittämistä taajamaympäristössä ja selkeyttää tunnetusti ulkopaikkakuntalaiselle hankalaa Riihimäen liikennettä. Lisäksi tutkittiin STOP-merkkien ja kiertoliittymien vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Opinnäytetyö tehtiin Riihimäen kaupungin toimeksiannosta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin väistämisvelvollisuuksien historiaan ja niiden osoittamistapoihin. Kiertoliittymien ja tasa-arvoisten liittymien hyviä ja huonoja puolia tarkasteltiin ohjeiden ja määräysten avulla. Teoriaosuudessa perehdyttiin myös siihen, miten liikennepsykologia suhtautuu väistämisvelvollisuuksiin. Lisäksi perehdyttiin kattavasti tutkimusalueen nykytilaan.
Opinnäytetyön lähtöaineistoa kerättiin kiertämällä koko tutkimusalue lävitse maastossa, sekä lähdeaineistoja tutkimalla. Liittymissä suoritettiin liikennekäyttäytymistä seuraavaa tarkkailua, sekä ajonopeuksien mittauksia. Myös väistämisvelvollisuuksien vaikutusta ajonopeuksiin tutkittiin nopeusvalvonnalla. Liikenneturvallisuusvaikutuksia arvioitiin vertaamalla onnettomuusaineistoja ennen ja jälkeen tehdyn parannustoimenpiteen. Lisäksi aineistoa kerättiin muiden kuntien liikennesuunnittelijoilta sähköpostikyselyllä.
Tulosten perusteella väistämisvelvollisuudet olivat pääasiallisesti hyvällä tolalla tutkimusalueella, mutta muutoskohteitakin löytyi. STOP-merkkien lisäämisen ja kiertoliittymien rakentamisen voitiin todeta kohentavan liikenneturvallisuutta ja siten täyttävän niille asetetut odotukset.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin väistämisvelvollisuuksien historiaan ja niiden osoittamistapoihin. Kiertoliittymien ja tasa-arvoisten liittymien hyviä ja huonoja puolia tarkasteltiin ohjeiden ja määräysten avulla. Teoriaosuudessa perehdyttiin myös siihen, miten liikennepsykologia suhtautuu väistämisvelvollisuuksiin. Lisäksi perehdyttiin kattavasti tutkimusalueen nykytilaan.
Opinnäytetyön lähtöaineistoa kerättiin kiertämällä koko tutkimusalue lävitse maastossa, sekä lähdeaineistoja tutkimalla. Liittymissä suoritettiin liikennekäyttäytymistä seuraavaa tarkkailua, sekä ajonopeuksien mittauksia. Myös väistämisvelvollisuuksien vaikutusta ajonopeuksiin tutkittiin nopeusvalvonnalla. Liikenneturvallisuusvaikutuksia arvioitiin vertaamalla onnettomuusaineistoja ennen ja jälkeen tehdyn parannustoimenpiteen. Lisäksi aineistoa kerättiin muiden kuntien liikennesuunnittelijoilta sähköpostikyselyllä.
Tulosten perusteella väistämisvelvollisuudet olivat pääasiallisesti hyvällä tolalla tutkimusalueella, mutta muutoskohteitakin löytyi. STOP-merkkien lisäämisen ja kiertoliittymien rakentamisen voitiin todeta kohentavan liikenneturvallisuutta ja siten täyttävän niille asetetut odotukset.