Totuusaspekti, laatu ja ilmaisu : dokumenttielokuvan haasteita äänisuunnittelussa
Hiltunen, Jukka (2010)
Hiltunen, Jukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199851
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, teososa on äänisuunnittelu Vera Mellerin dokumenttielokuvassa Sisaret (2008).
Tutkin opinnäytetyön kirjallisessa osassa dokumenttielokuvan äänen ilmaisuun sekä teknis-laadullisiin seikkoihin vaikuttavia tekijöitä. Käsittelin dokumenttielokuvan totuudenmukaisuuskysymystä. Mikä sen merkitys on dokumenttielokuvassa ja onko sillä vaikutusta dokumenttielokuvan äänisuunnitteluun nykypäivänä? Työn osatavoite oli myös selkeyttää omaa näkemystäni äänikerronnan keinoista ja suhteesta dokumenttielokuvan totuusaspektiin.
Kävin lyhyesti läpi cinéma véritén ja direct cineman konventiot, koska ne muuttivat dokumenttielokuvan kuvaus- ja äänityskäytäntöjä radikaalisti ja jättivät jälkensä dokumenttielokuvan kuva- ja äänikerronnan estetiikkaan. Pohdin Bill Nicholsin moodijaottelun mahdollisia vaikutuksia äänen ilmaisukeinoihin äänisuunnittelijan näkökulmasta.
Analysoin kolme 2000-luvulla tehtyä dokumenttielokuvaa, mukaan lukien opinnäytetyöni teososan Sisaret. Tarkastelin, miten totuusaspekti ilmenee näissä, sekä onko niiden moodisijoittelulla tiettyjä ominaispiirteitä, jotka tulevat ilmi niiden äänikerronnassa.
Tuloksista ilmeni moodien yhteys ääni-ilmaisun keinoihin, sekä tekniseen laatuun. Dokumenttielokuvan totuudenmukaisuuden kanssa konventioilla ei ole nykypäivänä ratkaisevaa merkitystä, koska dokumenttielokuva on aina tekijän subjektiivinen näkökulma aiheeseen. Ääni-ilmaisussa käytetyt keinot tukevat dokumenttielokuvan tekijän subjektiivista näkökulmaa.
Tutkin opinnäytetyön kirjallisessa osassa dokumenttielokuvan äänen ilmaisuun sekä teknis-laadullisiin seikkoihin vaikuttavia tekijöitä. Käsittelin dokumenttielokuvan totuudenmukaisuuskysymystä. Mikä sen merkitys on dokumenttielokuvassa ja onko sillä vaikutusta dokumenttielokuvan äänisuunnitteluun nykypäivänä? Työn osatavoite oli myös selkeyttää omaa näkemystäni äänikerronnan keinoista ja suhteesta dokumenttielokuvan totuusaspektiin.
Kävin lyhyesti läpi cinéma véritén ja direct cineman konventiot, koska ne muuttivat dokumenttielokuvan kuvaus- ja äänityskäytäntöjä radikaalisti ja jättivät jälkensä dokumenttielokuvan kuva- ja äänikerronnan estetiikkaan. Pohdin Bill Nicholsin moodijaottelun mahdollisia vaikutuksia äänen ilmaisukeinoihin äänisuunnittelijan näkökulmasta.
Analysoin kolme 2000-luvulla tehtyä dokumenttielokuvaa, mukaan lukien opinnäytetyöni teososan Sisaret. Tarkastelin, miten totuusaspekti ilmenee näissä, sekä onko niiden moodisijoittelulla tiettyjä ominaispiirteitä, jotka tulevat ilmi niiden äänikerronnassa.
Tuloksista ilmeni moodien yhteys ääni-ilmaisun keinoihin, sekä tekniseen laatuun. Dokumenttielokuvan totuudenmukaisuuden kanssa konventioilla ei ole nykypäivänä ratkaisevaa merkitystä, koska dokumenttielokuva on aina tekijän subjektiivinen näkökulma aiheeseen. Ääni-ilmaisussa käytetyt keinot tukevat dokumenttielokuvan tekijän subjektiivista näkökulmaa.