LIIKUNTA HYVINVOINNIN TUKENA
Sohrabi-Väisänen, Cimen; Kaunisto, Kristiina; Salo, Noora; Petäjä, Vilma (2018)
Sohrabi-Väisänen, Cimen
Kaunisto, Kristiina
Salo, Noora
Petäjä, Vilma
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219186
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kaunisto, Kristiina; Petäjä, Vilma; Salo, Noora ja Sohrabi-Väisänen, Cimen. Liikunta hyvinvoinnin tukena. Helsinki, kevät 2018, SIVUMÄÄRÄ, 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalityön koulutusohjelma, sosionomi (AMK), Sosiaalityön koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakonityön virkakelpoisuus, Sosiaalityön koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus, hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheeksi valitsimme liikunta hyvinvoinnin tukena. Liikunnan avulla on mahdollista lisätä yhteisöllisyyttä, tuottaa hyvää oloa sekä edistää yksilön kokonaisvaltaista hyvinvointia. Liikuntaa voidaan harjoittaa monin eri tavoin ja sitä pystytään elävöittämään erilaisin keinoin. Yhdistämällä liikuntaan tarina ja musiikki saadaan liikuntatuokiosta monipuolisempi, mieltä ja kehoa virkistävä kokemus.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on antaa työyhteisölle ja henkilökunnalle välineitä toiminnallisten tuokioiden pitämiseen eri toimipaikoissa. Toiminnallisen opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää tietoa liikunnan merkityksestä sosiaaliseen, psyykkiseen, sekä fyysiseen hyvinvointiin.
Toiminnan tavoitteena oli tuottaa Koskelan asukkaille iloa ja onnistumisen kokemuksia erilaisten ohjattujen toimintatuokioiden kautta. Toimintatuokioita oli yhteensä viisi ja ne toteutettiin helmi -maaliskuussa 2018. Toimintatuokioihin osallistui Koskelan asukkaita ja henkilökuntaa, sekä opinnäytetyöryhmän opiskelijat. Lisäksi tuokiota olivat arvioimassa ohjaavat opettajat Diakonia-ammattikorkeakoulusta. Toteutus onnistui toivotulla tavalla ja palautetta kerättiin jokaiselta toimintaan osallistuneelta. Lisäksi saimme kirjallisen arvioinnin tuokion jälkeen henkilökunnalta, opettajilta sekä opinnäytetyöryhmän opiskelijoilta.
Tässä työssä käsittelemme ohjaajan merkitystä toimintaan motivoinnissa, sekä pohdimme toiminnallisen opinnäytetyön ammattietiikkaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen näkökulmasta. Lopuksi kerromme liikunnallisen toiminnan suunnittelusta ja tavoitteista, sen tarkoituksesta ja toteutuksesta, sekä saaduista arvioinneista.
Avainsanat: Liikunta, hyvinvointi, yhteisöllisyys, ohjaus, musiikki, tarina
Kaunisto, Kristiina; Petäjä, Vilma; Salo, Noora ja Sohrabi-Väisänen, Cimen. Liikunta hyvinvoinnin tukena. Helsinki, kevät 2018, SIVUMÄÄRÄ, 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalityön koulutusohjelma, sosionomi (AMK), Sosiaalityön koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakonityön virkakelpoisuus, Sosiaalityön koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus, hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheeksi valitsimme liikunta hyvinvoinnin tukena. Liikunnan avulla on mahdollista lisätä yhteisöllisyyttä, tuottaa hyvää oloa sekä edistää yksilön kokonaisvaltaista hyvinvointia. Liikuntaa voidaan harjoittaa monin eri tavoin ja sitä pystytään elävöittämään erilaisin keinoin. Yhdistämällä liikuntaan tarina ja musiikki saadaan liikuntatuokiosta monipuolisempi, mieltä ja kehoa virkistävä kokemus.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on antaa työyhteisölle ja henkilökunnalle välineitä toiminnallisten tuokioiden pitämiseen eri toimipaikoissa. Toiminnallisen opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää tietoa liikunnan merkityksestä sosiaaliseen, psyykkiseen, sekä fyysiseen hyvinvointiin.
Toiminnan tavoitteena oli tuottaa Koskelan asukkaille iloa ja onnistumisen kokemuksia erilaisten ohjattujen toimintatuokioiden kautta. Toimintatuokioita oli yhteensä viisi ja ne toteutettiin helmi -maaliskuussa 2018. Toimintatuokioihin osallistui Koskelan asukkaita ja henkilökuntaa, sekä opinnäytetyöryhmän opiskelijat. Lisäksi tuokiota olivat arvioimassa ohjaavat opettajat Diakonia-ammattikorkeakoulusta. Toteutus onnistui toivotulla tavalla ja palautetta kerättiin jokaiselta toimintaan osallistuneelta. Lisäksi saimme kirjallisen arvioinnin tuokion jälkeen henkilökunnalta, opettajilta sekä opinnäytetyöryhmän opiskelijoilta.
Tässä työssä käsittelemme ohjaajan merkitystä toimintaan motivoinnissa, sekä pohdimme toiminnallisen opinnäytetyön ammattietiikkaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen näkökulmasta. Lopuksi kerromme liikunnallisen toiminnan suunnittelusta ja tavoitteista, sen tarkoituksesta ja toteutuksesta, sekä saaduista arvioinneista.
Avainsanat: Liikunta, hyvinvointi, yhteisöllisyys, ohjaus, musiikki, tarina