Tämän päivän lasten ja nuorten ongelmat
Pentikäinen, Sini; Sarvilahti, Riikka; Valtonen, Vikke (2018)
Pentikäinen, Sini
Sarvilahti, Riikka
Valtonen, Vikke
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188941
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on pääosin laadullisella tutkimusmenetelmällä toteutettu tapaustutkimus Lasten ja nuorten talon alkuarvioinnista. Aihe syntyi alkuarvioinnin työryhmän tarpeesta selvittää lasten ja nuorten kokemuksia alkuarviointikäynneistä. Työryhmä halusi selvittää myös sitä, mikä auttoi lapsia ja nuoria alkuarviointi käynnillä. Lasten ja nuorten ongelmat ovat huolestuttavasti lisääntymässä, joten aihe oli myös ajankohtainen. Ongelmien varhainen tunnistami-nen on haastavaa, joten ongelmien ennaltaehkäisyyn tulisi puuttua tarpeeksi varhaisessa vaiheessa. Työn tarkoituksena oli selvittää lasten ja nuorten kokemuksia alkuarviointi käynneistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, mikä auttoi lapsia ja nuoria arviointikäynneillä.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana olivat yleisimmät lasten ja nuorten ongelmien syyt, joiden takia he hakeutuivat Lasten ja nuorten talon alkuarviointiin. Teoriaosuudessa käsitellään muun muassa lasten ja nuorten käytöshäiriöitä, itsetuhoisuutta sekä koulukiusaamisesta johtuvia ongelmia. Yllättävän paljon on myös vanhempien erosta johtuvia ongelmia, jotka heijastuvat lapsiin ja nuoriin. Opinnäytetyössä on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta, jossa pyritään ymmärtämään tutkittavaa ilmiötä, tässä tapauksessa lasten ja nuorten kokemuksia alkuarviointikäynneistä. Osa vanhemmista osallistui asiakaskyselyyn, mutta opinnäytetyössä ei ole erikseen eroteltu vanhemmilta saatua palautetta.
Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin yhteistyössä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiriin kuuluvan Lasten ja nuorten talon alkuarviointityöryhmän kanssa tehdystä yhteistyöstä sekä heidän laatimasta asiakaskyselystä. Työryhmä jakoi asiakaskyselyn lapsille, nuorille sekä heidän vanhemmilleen, jotka halutessaan vastasivat kyselyyn. Alkuarviointityöryhmän kanssa käydyt palaverit sekä asiakaskyselyn vastaukset antoivat meille ajan tasalla olevaa tietoa, jota käytettiin opinnäytetyön toteuttamiseen. Aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin.
Tulokset osoittavat, että alkuarviointi käynneistä on ollut apua lapsille ja nuorille. Myös vanhemmat kokivat saavansa apua. Osa vanhemmista oli sitä mieltä, että apua tarjottiin kokonaisvaltaisesti koko perhe huomioon ottaen. Nuoret olivat tyytyväisiä keskusteluhetkiin moniammatillisen työryhmän kanssa. Asiakaskyselyn tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa alkuarvioinnin kehittämistyössä.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana olivat yleisimmät lasten ja nuorten ongelmien syyt, joiden takia he hakeutuivat Lasten ja nuorten talon alkuarviointiin. Teoriaosuudessa käsitellään muun muassa lasten ja nuorten käytöshäiriöitä, itsetuhoisuutta sekä koulukiusaamisesta johtuvia ongelmia. Yllättävän paljon on myös vanhempien erosta johtuvia ongelmia, jotka heijastuvat lapsiin ja nuoriin. Opinnäytetyössä on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta, jossa pyritään ymmärtämään tutkittavaa ilmiötä, tässä tapauksessa lasten ja nuorten kokemuksia alkuarviointikäynneistä. Osa vanhemmista osallistui asiakaskyselyyn, mutta opinnäytetyössä ei ole erikseen eroteltu vanhemmilta saatua palautetta.
Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin yhteistyössä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiriin kuuluvan Lasten ja nuorten talon alkuarviointityöryhmän kanssa tehdystä yhteistyöstä sekä heidän laatimasta asiakaskyselystä. Työryhmä jakoi asiakaskyselyn lapsille, nuorille sekä heidän vanhemmilleen, jotka halutessaan vastasivat kyselyyn. Alkuarviointityöryhmän kanssa käydyt palaverit sekä asiakaskyselyn vastaukset antoivat meille ajan tasalla olevaa tietoa, jota käytettiin opinnäytetyön toteuttamiseen. Aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin.
Tulokset osoittavat, että alkuarviointi käynneistä on ollut apua lapsille ja nuorille. Myös vanhemmat kokivat saavansa apua. Osa vanhemmista oli sitä mieltä, että apua tarjottiin kokonaisvaltaisesti koko perhe huomioon ottaen. Nuoret olivat tyytyväisiä keskusteluhetkiin moniammatillisen työryhmän kanssa. Asiakaskyselyn tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa alkuarvioinnin kehittämistyössä.