Osittaisen alihankintaprosessin kehittäminen : Case Valmetin varaosahankinnat
Jatkola, Jarmo (2018)
Jatkola, Jarmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219263
Tiivistelmä
Valmet Technologies Oyj on teknologian, automaation ja palveluiden kehittäjä ja toimittaja paperi-, sellu- ja energiateollisuudelle. Valmet on uudistamassa toiminnanohjausjärjestelmäänsä, joten syntyi tarve selvittää mitkä ovat osittaisen alihankinnan käytön perusteet varaosahankinnassa sekä selvittää kuinka uusi toiminnanohjausjärjestelmä tukee nykyistä osittaista alihankintaprosessia. Nämä olivat myös opinnäytetyön tavoitteet. Opinnäytetyö tehtiin Palvelut-liiketoimintalinjan varaosahankinnan näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kehitystutkimuksena. Teoreettinen osa koostuu katsauksesta toimintojen, toimitusketjun ja hankinnan johtamiseen sekä toimintojen ohjaukseen. Tutkimusaineistoa kerättiin osallistuvalla havainnoilla työn ohessa, haastatteluilla sekä dokumenttien avulla.
Tuloksista johdettiin viisi puoltavaa ja neljä vastustavaa tekijää, joiden avulla osittaisen alihankinnan käyttö varaosahankinnassa voidaan perustella tai kumota. Johdettuja tekijöitä voidaan käyttää toimitusketjun kehittämisessä, kuten toimittajayhteistyön kehittämisessä. Tutkimusaineiston avulla kuvattiin kolme eri alihankintaprosessin toteutustapaa. Näitä toimintatapoja verrattiin Infor LN -toiminnanohjausjärjestelmän toimintalogiikkaan tarkoituksena löytää järjestelmästä toiminto, jonka avulla alihankintaprosessi voidaan suorittaa. Infor LN:stä löytyi kaksi eri toimintovaihtoehtoa osittaisen alihankintaprosessin toteutukselle.
Infor LN:stä löydettyjen toimintovaihtoehtojen avulla nykyisestä ”workaround” toiminnasta päästään siirtymään järjestelmän tukemaan toimintaan, joka mahdollistanee läpinäkyvämmän ja helpommin hallinnoitavan toiminnan. Tutkimuksen aikana syntyneen käsityksen mukaan tutkimustuloksia voidaan soveltaa myös Paperit-liiketoiminnassa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kehitystutkimuksena. Teoreettinen osa koostuu katsauksesta toimintojen, toimitusketjun ja hankinnan johtamiseen sekä toimintojen ohjaukseen. Tutkimusaineistoa kerättiin osallistuvalla havainnoilla työn ohessa, haastatteluilla sekä dokumenttien avulla.
Tuloksista johdettiin viisi puoltavaa ja neljä vastustavaa tekijää, joiden avulla osittaisen alihankinnan käyttö varaosahankinnassa voidaan perustella tai kumota. Johdettuja tekijöitä voidaan käyttää toimitusketjun kehittämisessä, kuten toimittajayhteistyön kehittämisessä. Tutkimusaineiston avulla kuvattiin kolme eri alihankintaprosessin toteutustapaa. Näitä toimintatapoja verrattiin Infor LN -toiminnanohjausjärjestelmän toimintalogiikkaan tarkoituksena löytää järjestelmästä toiminto, jonka avulla alihankintaprosessi voidaan suorittaa. Infor LN:stä löytyi kaksi eri toimintovaihtoehtoa osittaisen alihankintaprosessin toteutukselle.
Infor LN:stä löydettyjen toimintovaihtoehtojen avulla nykyisestä ”workaround” toiminnasta päästään siirtymään järjestelmän tukemaan toimintaan, joka mahdollistanee läpinäkyvämmän ja helpommin hallinnoitavan toiminnan. Tutkimuksen aikana syntyneen käsityksen mukaan tutkimustuloksia voidaan soveltaa myös Paperit-liiketoiminnassa.