Moniäänisyys : Katsaus Billboard-listan taustalauluihin
Sladkowski, Maija (2018)
Sladkowski, Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805209150
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tutkia moniäänisyyksiä menestystekijänä populaarimusiikissa. Keräsin 1946-2017 väliseltä ajalta Billboard-listalta vuoden hittikappaleet kolmesta genrestä. Moniäänisyyden aitoja vaikutuksia on vaikea todistaa tutkimuksellisesti. Sen vuoksi esittelen esittelin työssäni tietoperustaa moniäänisyyden sosiaalisesta, fysikaalisesta ja psykologisesta merkityksestä, koska halusin esitellä laajemmin äänen monipuolisia mahdollisuuksia ja äänen läsnäoloa jokapäiväisessä elämässämme. Toivon kirjallisuuskatsauksen avaavan lukijalle laajemman näkökulman äänen monipuolisiin käyttötarkoituksiin ja vaikutuksiin.
Analysoin Billboard-listan kappaleista moniäänisyyksien käyttöä. Havainnointi tapahtui kuulovaraisesti ja tein merkintöjä moniäänisyyksien ilmenemisestä biisikohtaisesti. Tein biisikohtaisen tilaston, jossa näkyy missä biiseissä moniäänisyyksiä ilmenee. Merkittävin havainto oli se, että suurimmassa osassa kaikista 1946-2017 vuosien kolmen genren biiseissä käytettiin moniäänisyyksiä. Pienessä osassa oli vain päälaulumelodia ilman taustalauluja, ja vain murto-osassa ei ollut lainkaan ihmisääntä.
Tilastohavainnoinnin jälkeen kuuntelin ja tutkin muita merkittäviä pop-historian hittejä noin 100 kappaletta, joissa moniäänisyyttä ilmenee. Löysin yhteneväisyyksiä moniäänisyyksien rakenteellisessa kehityksessä biiseissä. Billboard-listan ja muiden käsittelemieni hittibiisien perusteella jaoin moniäänisyyksien biisikohtaisen etenemistyylin kahteen kategoriaan. Kutsun näitä kategorioita nimillä minimaalinen ja rikkaampi käyttö-/etenemistyyli. Moniäänisyyksien minimaalisessa etenemistyylissä korostuu vähäisempi päämelodian koristelu, ja rikkaammassa taas moniäänisyys ilmenee niin äänimäärän, laadun ja saundillisuuden runsautena.
Analysoin Billboard-listan kappaleista moniäänisyyksien käyttöä. Havainnointi tapahtui kuulovaraisesti ja tein merkintöjä moniäänisyyksien ilmenemisestä biisikohtaisesti. Tein biisikohtaisen tilaston, jossa näkyy missä biiseissä moniäänisyyksiä ilmenee. Merkittävin havainto oli se, että suurimmassa osassa kaikista 1946-2017 vuosien kolmen genren biiseissä käytettiin moniäänisyyksiä. Pienessä osassa oli vain päälaulumelodia ilman taustalauluja, ja vain murto-osassa ei ollut lainkaan ihmisääntä.
Tilastohavainnoinnin jälkeen kuuntelin ja tutkin muita merkittäviä pop-historian hittejä noin 100 kappaletta, joissa moniäänisyyttä ilmenee. Löysin yhteneväisyyksiä moniäänisyyksien rakenteellisessa kehityksessä biiseissä. Billboard-listan ja muiden käsittelemieni hittibiisien perusteella jaoin moniäänisyyksien biisikohtaisen etenemistyylin kahteen kategoriaan. Kutsun näitä kategorioita nimillä minimaalinen ja rikkaampi käyttö-/etenemistyyli. Moniäänisyyksien minimaalisessa etenemistyylissä korostuu vähäisempi päämelodian koristelu, ja rikkaammassa taas moniäänisyys ilmenee niin äänimäärän, laadun ja saundillisuuden runsautena.