Osaaminen – muutoksen moottori
Virtanen, Virpi (2018)
Virtanen, Virpi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kehitysehdotuksia ja keinoja, kuinka omaa osaamista hyödyntäen voidaan selvitä muuttuvassa työelämässä. Työ toteutettiin finanssialan yrityksen yhdelle tiimille. Fi-nanssiala on ollut murroksessa viimeiset vuodet ja muutokset kuormittavat työntekijöitä.
Opinnäytetyön teoria koostuu resilienssistä, hiljaisesta tiedosta sekä osaamisesta ja sen kehittämisestä. Empiria osuus on tehty teemahaastattelulla 7 hengen tiimille. Teemahaastatteluilla selvitettiin tiiminjäsenien ajatuksia ja heidän toiveitaan siitä, kuinka osaamisen ja tiedon jaon tulisi tapahtua. Haastattelun pohjalta luotiin kehitysehdotuksia tiimille.
Lopputuloksena voidaan sanoa, että omalla asenteella on suuri merkitys tämän päivän työelämässä. Muutokset tulee käsitellä, jotta pystyy jatkamaan eteenpäin. Osaamista on jokaisella ja jokainen kehittää omaa osaamistaan omalla tavallaan. Työelämässä aikataulutettu opiskelu sitouttaa työntekijää suorittamaan koulutukset. Työntekijät lisäksi kaipaavat yhteisiä hetkiä, jolloin voidaan käydä asioita yhdessä läpi ja jakaa tietoa. Säännöllinen palaveri käytäntö on tässä keino järjestää aikaa. Palaverien aiheet tulisivat henkilöstöltä ja niitä käsiteltäisiin vapaamuotoisessa keskustelussa.
Opinnäytetyön teoria koostuu resilienssistä, hiljaisesta tiedosta sekä osaamisesta ja sen kehittämisestä. Empiria osuus on tehty teemahaastattelulla 7 hengen tiimille. Teemahaastatteluilla selvitettiin tiiminjäsenien ajatuksia ja heidän toiveitaan siitä, kuinka osaamisen ja tiedon jaon tulisi tapahtua. Haastattelun pohjalta luotiin kehitysehdotuksia tiimille.
Lopputuloksena voidaan sanoa, että omalla asenteella on suuri merkitys tämän päivän työelämässä. Muutokset tulee käsitellä, jotta pystyy jatkamaan eteenpäin. Osaamista on jokaisella ja jokainen kehittää omaa osaamistaan omalla tavallaan. Työelämässä aikataulutettu opiskelu sitouttaa työntekijää suorittamaan koulutukset. Työntekijät lisäksi kaipaavat yhteisiä hetkiä, jolloin voidaan käydä asioita yhdessä läpi ja jakaa tietoa. Säännöllinen palaveri käytäntö on tässä keino järjestää aikaa. Palaverien aiheet tulisivat henkilöstöltä ja niitä käsiteltäisiin vapaamuotoisessa keskustelussa.