Laatusertifikaatit henkilöstöpalvelualalla
Kerola, Aleksi (2018)
Kerola, Aleksi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219307
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia laatusertifikaatteja ja niiden käyttöä henkilöstöpalvelualalla. Jobio haluaa saada opinnäytetyöllä myös tärkeää tietoa siitä, mitä sertifikaatteja henkilöstöpalvelualan yrityksillä on käytössä tällä hetkellä.
Opinnäytetyön teoriaosassa kävin läpi laadun yleiset peruskäsitteet sekä millä työkaluilla laatua yrityksissä seurataan. Näiden lisäksi olen käynyt lyhyesti läpi mitä tarkoittaa ISO-standardisointi ja mitä erilaisia järjestöjä on valvomassa maailman sertifikaatteja.
Jobiota esittelin opinnäytetyössä pintapuolisesti. Yrityssalaisuuksien takia tässä opinnäytetyössä kerrotut tiedot Jobiosta ovat vain tietoja, mitä Jobiosta löytää julkisia kanavia hyödyntämällä.
Markkina-analyysiosiossa olen käynyt Henkilöstöpalvelualan liiton auktorisoitujen yritysten listan läpi. Listan avulla olen tehnyt Excel-tiedoston, johon keräsin listan yritysten nettisivuilta saatavat tiedot. Samaan listaan keräsin myös yritysten taloustiedot Asiakastiedon omilta sivuilta. Näitä tietoja käyttämällä olen tutkinut mitkä ovat yleisiä sertifikaatteja alan yrityksillä ja mihin kokoluokkaan yritykset sijoittuvat henkilöstöpalvelualalla.
Olen lähtenyt tekemään tämän opinnäytetyön kyselyosaa määrällisellä menetelmällä. Kyselyssä yrityksiltä kysyttiin heidän käyttämistä kaupallisista sertifikaateista ja sertifioiduista standardeista, sekä miten asiakkaat ovat nähneet yhteistyön laadukkuuden Jobion kanssa. Kyselypohja on lähetetty Jobion 52 itse valitsemalle asiakkaalle eri maakuntiin. Heistä kyselyyn vastasi 32 yritystä ja näiden yritysten vastausten perusteella olen tehnyt Jobiolle pohdintaa vastaten samalla kysymyksiin ”onko sertifikaateilla merkitystä henkilöstöpalvelualalla” ja ”mitä Jobion kannattaa lähteä kehittämään toiminnassaan laadun parantamiseksi.”
Opinnäytetyöstä salataan Laatukysely sekä sen tulokset. Syynä tähän on Jobion asiakkaat ja Jobiolle merkitykselliset tiedot. Kyselyssä on kysytty tietoja, joiden perusteella kilpailevat yritykset voisivat saada selville ketkä Jobion asiakkaita ovat ja mille alalle he kuuluvat.
Opinnäytetyön teoriaosassa kävin läpi laadun yleiset peruskäsitteet sekä millä työkaluilla laatua yrityksissä seurataan. Näiden lisäksi olen käynyt lyhyesti läpi mitä tarkoittaa ISO-standardisointi ja mitä erilaisia järjestöjä on valvomassa maailman sertifikaatteja.
Jobiota esittelin opinnäytetyössä pintapuolisesti. Yrityssalaisuuksien takia tässä opinnäytetyössä kerrotut tiedot Jobiosta ovat vain tietoja, mitä Jobiosta löytää julkisia kanavia hyödyntämällä.
Markkina-analyysiosiossa olen käynyt Henkilöstöpalvelualan liiton auktorisoitujen yritysten listan läpi. Listan avulla olen tehnyt Excel-tiedoston, johon keräsin listan yritysten nettisivuilta saatavat tiedot. Samaan listaan keräsin myös yritysten taloustiedot Asiakastiedon omilta sivuilta. Näitä tietoja käyttämällä olen tutkinut mitkä ovat yleisiä sertifikaatteja alan yrityksillä ja mihin kokoluokkaan yritykset sijoittuvat henkilöstöpalvelualalla.
Olen lähtenyt tekemään tämän opinnäytetyön kyselyosaa määrällisellä menetelmällä. Kyselyssä yrityksiltä kysyttiin heidän käyttämistä kaupallisista sertifikaateista ja sertifioiduista standardeista, sekä miten asiakkaat ovat nähneet yhteistyön laadukkuuden Jobion kanssa. Kyselypohja on lähetetty Jobion 52 itse valitsemalle asiakkaalle eri maakuntiin. Heistä kyselyyn vastasi 32 yritystä ja näiden yritysten vastausten perusteella olen tehnyt Jobiolle pohdintaa vastaten samalla kysymyksiin ”onko sertifikaateilla merkitystä henkilöstöpalvelualalla” ja ”mitä Jobion kannattaa lähteä kehittämään toiminnassaan laadun parantamiseksi.”
Opinnäytetyöstä salataan Laatukysely sekä sen tulokset. Syynä tähän on Jobion asiakkaat ja Jobiolle merkitykselliset tiedot. Kyselyssä on kysytty tietoja, joiden perusteella kilpailevat yritykset voisivat saada selville ketkä Jobion asiakkaita ovat ja mille alalle he kuuluvat.