DEVELOPING KEY SUPPLIER RELATIONSHIP
Suhonen, Raine (2018)
Suhonen, Raine
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219333
Tiivistelmä
Lopputyön tarkoituksena oli analysoida ja kehittää yhteistyösuhdetta avaintoimittajien kanssa. Kohdeyritys Carrus Delta Oy on pohjoismaiden johtava linja-autojen ko-rivalmistaja. Tuotanto- ja toimistotilat sijaitsevat Liedossa lähellä Turun Kaupunkia. Carrus Delta Oy toimii tiiviissä yhteistyössä Volvo Bus Corporationin kanssa yhteis-ten globaalien toimittajien ja kaupallisten ehtojen myötä. Carrus Delta Oy valmistaa Volvo 9700 mallia kolmella eri korikorkeudella: 9700 S, 9700 H ja 9700 HD.
Lopputyön teoreettinen osuus koostuu kohdeyrityksen taustiedoista, avainmääritelmistä, ostotoiminnan aktiviteeteista sekä tärkeimmistä suorituskykyalueista, toimittaja-analyysista ja -yhteistyöstä. Toimittajayhteistyön johtaminen ja toimittajastrategiat ovat tämän työn tärkeimpiä osa-alueita. Tämän jälkeen teoriaosassa käsitellään laadul-lisen tapaustutkimuksen tutkimusmetodia ja sen prosessia. Lopuksi teoriaosassa käsitellään avaintoimittajille suoritettua kyselytutkimusta ja sen tulosten analysointia. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ensimmäiseksi toimittajien analysointia ja osiin jakamista, toiseksi käsitellään toimittajan suorituskyvyn johtamista ja kolman-neksi toimittajayhteistyön johtamista.
Empiirisen osan ensimmäisessä vaiheessa määriteltiin kriteerit avaintoimittajille teori-aan perustuen. Toimittajat valittiin tutkimukseen valintakriteereiden perusteella ja arvioiden materiaalin kriittisyyttä tuotantoon. Valintakriteereitä olivat vuosittainen ma-teriaalivolyymi, maantieteellinen etäisyys, materiaalin kriittisyys ja läpimenoaika. Nämä toimittajatiedot kerättiin LEAN-toiminnanohjausjärjestelmästä.
Kysely avaintoimittajille lähetettiin 30 valitulle toimittajalle helmikuussa 2018. Toimittajakyselyn saatekirje liitteessä 1 kuvaa kyselyn osa-alueet ja vastausohjeet. Avain-toimittajakyselyn kysymykset liitteessä 2 kattaa ostotoiminnan suorituskyvyn osa-alueet. Kysely sisälsi 14 strukturoitua kysymystä ja kolme vapaasti vastattavaa kysymystä. Kyselyssä oli lineaarinen asteikko 1-5 ja monivalintakysymyksiä. Kyselyyn saatiin 19 vastausta, joka edustaa 63 % kokonaisvastausmäärästä. Kyselyn vastaukset jakautuivat 7 (36,8%) vastausta kotimaisilta toimittajilta ja 12 (63,2%) vastausta ulkomaisilta toimittajilta.
Kyselyn tulosten analysoinnin pääpainona oli vastausten yhteneväisyys. Kehitysehdotusten käytäntöön soveltaminen perustuu teoriaan ja työn tuloksiin. Kirjoittaja näkee toimittajayhteistyön kehittämisen kriittisiksi osa-alueiksi neljännesvuosittaiset toimittajan suorituskykyraportit, materiaalien kategoriat ja keskittymisen potentiaalisiin toimittajiin, uusi KPI toimitusten ilmoittaminen, tehokas toimittajastrategioiden käyttö ja aktiivinen toimittajayhteistyö sisältäen täsmällisen tiedon jakamisen.
Lopputyön teoreettinen osuus koostuu kohdeyrityksen taustiedoista, avainmääritelmistä, ostotoiminnan aktiviteeteista sekä tärkeimmistä suorituskykyalueista, toimittaja-analyysista ja -yhteistyöstä. Toimittajayhteistyön johtaminen ja toimittajastrategiat ovat tämän työn tärkeimpiä osa-alueita. Tämän jälkeen teoriaosassa käsitellään laadul-lisen tapaustutkimuksen tutkimusmetodia ja sen prosessia. Lopuksi teoriaosassa käsitellään avaintoimittajille suoritettua kyselytutkimusta ja sen tulosten analysointia. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään ensimmäiseksi toimittajien analysointia ja osiin jakamista, toiseksi käsitellään toimittajan suorituskyvyn johtamista ja kolman-neksi toimittajayhteistyön johtamista.
Empiirisen osan ensimmäisessä vaiheessa määriteltiin kriteerit avaintoimittajille teori-aan perustuen. Toimittajat valittiin tutkimukseen valintakriteereiden perusteella ja arvioiden materiaalin kriittisyyttä tuotantoon. Valintakriteereitä olivat vuosittainen ma-teriaalivolyymi, maantieteellinen etäisyys, materiaalin kriittisyys ja läpimenoaika. Nämä toimittajatiedot kerättiin LEAN-toiminnanohjausjärjestelmästä.
Kysely avaintoimittajille lähetettiin 30 valitulle toimittajalle helmikuussa 2018. Toimittajakyselyn saatekirje liitteessä 1 kuvaa kyselyn osa-alueet ja vastausohjeet. Avain-toimittajakyselyn kysymykset liitteessä 2 kattaa ostotoiminnan suorituskyvyn osa-alueet. Kysely sisälsi 14 strukturoitua kysymystä ja kolme vapaasti vastattavaa kysymystä. Kyselyssä oli lineaarinen asteikko 1-5 ja monivalintakysymyksiä. Kyselyyn saatiin 19 vastausta, joka edustaa 63 % kokonaisvastausmäärästä. Kyselyn vastaukset jakautuivat 7 (36,8%) vastausta kotimaisilta toimittajilta ja 12 (63,2%) vastausta ulkomaisilta toimittajilta.
Kyselyn tulosten analysoinnin pääpainona oli vastausten yhteneväisyys. Kehitysehdotusten käytäntöön soveltaminen perustuu teoriaan ja työn tuloksiin. Kirjoittaja näkee toimittajayhteistyön kehittämisen kriittisiksi osa-alueiksi neljännesvuosittaiset toimittajan suorituskykyraportit, materiaalien kategoriat ja keskittymisen potentiaalisiin toimittajiin, uusi KPI toimitusten ilmoittaminen, tehokas toimittajastrategioiden käyttö ja aktiivinen toimittajayhteistyö sisältäen täsmällisen tiedon jakamisen.