Sosiaalisen median rooli yrityspäättäjien arjessa : case: DataCenter Finland
Mehtälä, Marika (2018)
Mehtälä, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229443
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee B2B-markkinointia ja sosiaalista mediaa. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajalle, joka on it-alalla toimiva pilvipalveluiden, jatkuvuuspalveluiden ja asiantuntijapalveluiden yritys DataCenter Finland. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa opinnäytetyön toimeksiantajalle budjetointiin, jotta nähtäisiin mihin sosiaalisen median kanaviin kannattaa sijoittaa enemmän ja mihin vähemmän. Näiden tavoitteiden pohjalta toivottiin lisäksi, että työn valmistuttua toimeksiantaja pystyisi kehittämään yrityksen markkinointia ja erityisesti sosiaalista mediaa entistä paremmin. Kehitysehdotukset suunniteltiin erityisesti toimeksiantajalle, mutta tutkimuksesta saatuja tietoja voidaan käyttää hyödyksi muissakin B2B-yritysten markkinoinnissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu B2B-markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Ensiksi kerrotaan yleisesti B2B-markkinoinnista ja asiakaskokemuksista, jonka jälkeen paneudutaan tarkemmin digitaaliseen asiakaskokemukseen ja sisältömarkkinointiin. Työssä käydään läpi myös sosiaalista myyntiä eli social sellingiä sekä sosiaalista mediaa ja sen kanavia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastatteluna. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää eri toimeksiantajan asiakasta eri aloilta, erikokoisista yrityksistä. Haastattelut toteutettiin elo-syyskuussa 2017 haastateltavien valitsemassa paikassa tai Skypen välityksellä. Kaikki haastattelut nauhoitettiin luvan kanssa, jotta litterointivaiheessa voisi tarvittaessa varmistaa vastauksia muistiinpanojen pohjalta.
Tutkimuksesta saatiin selville, että työkontekstissa suosituimmat sosiaalisen median kanavat olivat LinkedIn, Facebook, Twitter ja YouTube. Vapaa-ajalla suosituimmat kanavat olivat Facebook, Twitter ja YouTube. Haastatteluiden perusteella sosiaalista mediaa käytetään keskimäärin noin 30-40 minuuttia päivässä työajalla ja vapaa-ajalla sosiaalista mediaa käytetään noin 45-60 minuuttia päivässä. Tutkimuksen avulla saatiin selville mitä kaikkea sosiaalisesta mediasta haetaan ja mitä siellä seurataan. Erityisesti haastateltavat seurasivat kollegoitaan, kilpailijoita, erilaisia ryhmiä, ajankohtaisia asioita ja omia verkostojaan. Sosiaalisesta mediasta haettiin yleisiä ja yhteiskunnallisia keskusteluja, verkostoitumista, uusia ideoita ja kokemuksia. Sosiaalisen median vaikutusta ostopäätöksiin ja myyntiprosesseihin koettiin vaikuttavan, sillä sieltä on helppo etsiä tietoa ja se on osa brändi-imagoa. Toimeksiantajan sosiaaliseen mediaan liittyen toivottiin lisää mukaansatempaavimpia ja kohdennettuja julkaisuja sekä lisää julkisia referenssejä.
Toimeksiantajan sosiaalinen media oli jo ennen tutkimusta hyvällä mallilla, mutta tutkimuksen jälkeen kehitysideoina esitettiin, että somesta saatavaa dataa hyödynnettäisiin enemmän, somen vuosikello tulisi ottaa paremmin käyttöön sekä sosiaaliseen mediaan tulisi panostaa lisää maksullisten kampanjoiden ja oman henkilökunnan asiantuntijoiden johdolla.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu B2B-markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Ensiksi kerrotaan yleisesti B2B-markkinoinnista ja asiakaskokemuksista, jonka jälkeen paneudutaan tarkemmin digitaaliseen asiakaskokemukseen ja sisältömarkkinointiin. Työssä käydään läpi myös sosiaalista myyntiä eli social sellingiä sekä sosiaalista mediaa ja sen kanavia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastatteluna. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää eri toimeksiantajan asiakasta eri aloilta, erikokoisista yrityksistä. Haastattelut toteutettiin elo-syyskuussa 2017 haastateltavien valitsemassa paikassa tai Skypen välityksellä. Kaikki haastattelut nauhoitettiin luvan kanssa, jotta litterointivaiheessa voisi tarvittaessa varmistaa vastauksia muistiinpanojen pohjalta.
Tutkimuksesta saatiin selville, että työkontekstissa suosituimmat sosiaalisen median kanavat olivat LinkedIn, Facebook, Twitter ja YouTube. Vapaa-ajalla suosituimmat kanavat olivat Facebook, Twitter ja YouTube. Haastatteluiden perusteella sosiaalista mediaa käytetään keskimäärin noin 30-40 minuuttia päivässä työajalla ja vapaa-ajalla sosiaalista mediaa käytetään noin 45-60 minuuttia päivässä. Tutkimuksen avulla saatiin selville mitä kaikkea sosiaalisesta mediasta haetaan ja mitä siellä seurataan. Erityisesti haastateltavat seurasivat kollegoitaan, kilpailijoita, erilaisia ryhmiä, ajankohtaisia asioita ja omia verkostojaan. Sosiaalisesta mediasta haettiin yleisiä ja yhteiskunnallisia keskusteluja, verkostoitumista, uusia ideoita ja kokemuksia. Sosiaalisen median vaikutusta ostopäätöksiin ja myyntiprosesseihin koettiin vaikuttavan, sillä sieltä on helppo etsiä tietoa ja se on osa brändi-imagoa. Toimeksiantajan sosiaaliseen mediaan liittyen toivottiin lisää mukaansatempaavimpia ja kohdennettuja julkaisuja sekä lisää julkisia referenssejä.
Toimeksiantajan sosiaalinen media oli jo ennen tutkimusta hyvällä mallilla, mutta tutkimuksen jälkeen kehitysideoina esitettiin, että somesta saatavaa dataa hyödynnettäisiin enemmän, somen vuosikello tulisi ottaa paremmin käyttöön sekä sosiaaliseen mediaan tulisi panostaa lisää maksullisten kampanjoiden ja oman henkilökunnan asiantuntijoiden johdolla.