Perehdytysprosessin kehittäminen yrityksessä
Järvinen, Roosa (2018)
Järvinen, Roosa
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229457
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on perehdyttäminen ja perehdytysprosessin selkeyttäminen Finnair Oyj:ssä. Perehdyttäminen on kokonaisuus, joka kuljettaa uuden työntekijän sisään uuteen organisaatioon. Tässä opinnäytetyöraportissa kerron perehdytyksestä teoriassa, itse produktin toteuttamisesta ja lopuksi pohdin omaa oppimistani prosessin aikana.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, toimeksiantona yritykselle. Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa keväällä 2017. Finnair on suomalainen verkostolentoyhtiö, minkä strategia perustuu Euroopan ja Aasian väliseen lentoliikenteeseen. Yrityksellä on suuntanaan kasvu, joten perehdytysprosessin päivittäminen on perusteltua. Kehittämistyö toteutettiin, koska organisaatio haluaa olla hyvin valmistautunut tulevia rekrytointeja varten. Kehittäminen keskittyy Finnairin tukeviin toimintoihin, toimistotyöhön saapuviin työntekijöihin.
Kehittämistyön tarkoitus oli selvittää, miten käytännön työhönoton toimintaprosessia voitaisiin selkeyttää Finnairilla. Tarkoituksena oli helpottaa ja tarkentaa yhteisiä toimintatapoja perehdytyksessä, jotta tulokkaan saapuminen olisi mahdollisimman onnistunut ja hyvin organisoitu. Kehittämisellä tavoiteltiin onnistunutta perehdytysprosessia, joka tuo hyötyä koko organisaatiolle ja sen työntekijöille.
Produkti pohjautuu omaan tietämykseeni, asiantuntijahaastatteluihin ja havainnointiin yrityksessä. Kehittämistyön aikana olen pohtinut eri toimijoiden rooleja, kuten assistentin roolia, osana perehdytysprosessia. Tässä yrityksessä perehdytysprosessissa suurimassa roolissa ovat esimies, HR-partneri, assistentti tai it-tilaaja, tulokas itse ja mahdollinen nimetty perehdyttäjä. Tarkoituksena oli tuottaa työvälineitä, joiden avulla saadaan helpotettua käytännön työhönottoa.
Lopputuloksena kehittämistyöstä syntyi kaksi työvälinettä. Ensimmäinen tuotos on prosessin kuvaus perehdytysprosessin alkuvaiheesta, joka sisältää toimijoiden roolit ja tehtävät ennen uuden työntekijän työn aloitusta. Toinen on muistilista, esimiehen ja assistentin väliseen kommunikointiin. Työvälineiden tarkoituksena on selkeyttää, tehostaa ja parantaa toimijoiden välistä yhteistyötä, ja tätä kautta koko perehdytysprosessia.
Kummatkin tuotokset on annettu sähköisessä muodossa yrityksen työntekijöiden käyttöön. Kehittämistyöni kautta on päivitetty ja lisätty uutta materiaali yrityksen sisäiseen intraan, annettu työvälineitä toimijoille ja hyödynnetty sähköisiä työvälineitä, kuten HR-osaston Workday henkilöstöjärjestelmää perehdytysprosessissa. Perehdytysprosessin kehittäminen on antanut sysäyksen seuraaville projekteille.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, toimeksiantona yritykselle. Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa keväällä 2017. Finnair on suomalainen verkostolentoyhtiö, minkä strategia perustuu Euroopan ja Aasian väliseen lentoliikenteeseen. Yrityksellä on suuntanaan kasvu, joten perehdytysprosessin päivittäminen on perusteltua. Kehittämistyö toteutettiin, koska organisaatio haluaa olla hyvin valmistautunut tulevia rekrytointeja varten. Kehittäminen keskittyy Finnairin tukeviin toimintoihin, toimistotyöhön saapuviin työntekijöihin.
Kehittämistyön tarkoitus oli selvittää, miten käytännön työhönoton toimintaprosessia voitaisiin selkeyttää Finnairilla. Tarkoituksena oli helpottaa ja tarkentaa yhteisiä toimintatapoja perehdytyksessä, jotta tulokkaan saapuminen olisi mahdollisimman onnistunut ja hyvin organisoitu. Kehittämisellä tavoiteltiin onnistunutta perehdytysprosessia, joka tuo hyötyä koko organisaatiolle ja sen työntekijöille.
Produkti pohjautuu omaan tietämykseeni, asiantuntijahaastatteluihin ja havainnointiin yrityksessä. Kehittämistyön aikana olen pohtinut eri toimijoiden rooleja, kuten assistentin roolia, osana perehdytysprosessia. Tässä yrityksessä perehdytysprosessissa suurimassa roolissa ovat esimies, HR-partneri, assistentti tai it-tilaaja, tulokas itse ja mahdollinen nimetty perehdyttäjä. Tarkoituksena oli tuottaa työvälineitä, joiden avulla saadaan helpotettua käytännön työhönottoa.
Lopputuloksena kehittämistyöstä syntyi kaksi työvälinettä. Ensimmäinen tuotos on prosessin kuvaus perehdytysprosessin alkuvaiheesta, joka sisältää toimijoiden roolit ja tehtävät ennen uuden työntekijän työn aloitusta. Toinen on muistilista, esimiehen ja assistentin väliseen kommunikointiin. Työvälineiden tarkoituksena on selkeyttää, tehostaa ja parantaa toimijoiden välistä yhteistyötä, ja tätä kautta koko perehdytysprosessia.
Kummatkin tuotokset on annettu sähköisessä muodossa yrityksen työntekijöiden käyttöön. Kehittämistyöni kautta on päivitetty ja lisätty uutta materiaali yrityksen sisäiseen intraan, annettu työvälineitä toimijoille ja hyödynnetty sähköisiä työvälineitä, kuten HR-osaston Workday henkilöstöjärjestelmää perehdytysprosessissa. Perehdytysprosessin kehittäminen on antanut sysäyksen seuraaville projekteille.