Liikkuminen ja interaktiot virtuaalitodellisuusympäristössä
Kirjavainen, Jesse (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229535
Tiivistelmä
ArcticShell-hankkeen kesäpeliprojektissa tehdyn pelin toteutuksessa ilmeni ongelmia liittyen virtuaalitodellisuusympäristössä liikkumiseen ja siellä olevien esineiden käsittelyyn. Opinnäytetyön tavoite on dokumentoida suurimmat ongelmat ja niiden ratkaisut keskittyen niihin, joita työn tekijä oli mukana toteuttamassa.
Peli kehitettiin Unreal Engine 4 -pelimoottorilla sen sisältämiä Blueprint-editoria ja visuaalista ohjelmointikieltä käyttäen. Kaksikerroksiseen kartanoon sijoittuvaan kauhuteemaiseen Room Escape -virtuaalitodellisuuspeliin valittiin sopivimmaksi liikkumistavaksi suuntaliike luomaan immersiota ja määräämään pelin tahtia.
Interaktioita varten luotiin pelimoottorin sisäinen rajapinta esineitä varten sekä erilliset komponentit pelaajan virtuaalikäsiin. Kädet ohjelmoitiin kutsumaan haluttuja funktioita niiden lähellä olevissa esineissä, joihin nämä funktiot ohjelmoitiin.
Peli kehitettiin Unreal Engine 4 -pelimoottorilla sen sisältämiä Blueprint-editoria ja visuaalista ohjelmointikieltä käyttäen. Kaksikerroksiseen kartanoon sijoittuvaan kauhuteemaiseen Room Escape -virtuaalitodellisuuspeliin valittiin sopivimmaksi liikkumistavaksi suuntaliike luomaan immersiota ja määräämään pelin tahtia.
Interaktioita varten luotiin pelimoottorin sisäinen rajapinta esineitä varten sekä erilliset komponentit pelaajan virtuaalikäsiin. Kädet ohjelmoitiin kutsumaan haluttuja funktioita niiden lähellä olevissa esineissä, joihin nämä funktiot ohjelmoitiin.