Promootiotapahtuma jättää jäljen – yhteistyötä ja yhteisiä tavoitteita : case: Red Events Oy
Ravantti, Iida; Viljaala, Sanni (2018)
Ravantti, Iida
Viljaala, Sanni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229529
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selkeyttää toimeksiantajayrityksen roolia ja tavoitteita promootiomarkkinoinnin alalla sekä selvittää, miten yrityksen tuottamat promootiotapahtumat onnistuvat. Opinnäytetyön toimeksiantajana on helsinkiläinen promootiotapahtumia tuottava tapahtumatoimisto Red Events Oy. Kehittämistehtäväksi ja tarkoitukseksi työssä muodostui toimintamallin luominen yrityksen työntekijöille ja kaupoille paremman yhteistyön sekä onnistuneiden promootiotapahtumien varmistamiseksi.
Opinnäytetyön viitekehyksen muodostaa myynninedistäminen, henkilökohtainen myyntityö ja asiakassuhteiden johtaminen. Myynninedistämisen teoria kertoo myynninedistämisen perustiedot: miksi ja miten myynninedistämistä voidaan toteuttaa ja miksi sitä tehdään. Henkilökohtaisen myyntityön teoria paneutuu onnistuneen myyntitapahtuman etenemiseen, hyvän myyjän ominaisuuksiin ja kaupanteon prosesseihin. Asiakassuhteiden johtaminen toimii kulmakivenä asiakaslähtöisesti toimivan yrityksen toiminnassa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina ja brainstormingina. Teemahaastattelut toteutettiin kahdella yrityksen asiakkaalla ja kahdella kauppiaalla. Haastattelujen tarkoituksena oli saada yleistä kuvaa promootiomarkkinoinnista eri näkökulmista ja selvittää, mitkä asiat promootiotapahtumissa toimii ja mitkä osa-alueet kaipaavat vielä kehittämistä. Brainstorming toteutettiin Red Events Oy:n avainhenkilöiden kesken ja tavoitteena oli pohtia promootiotapahtumia ja toimialaa eri näkökulmista.
Teemahaastatteluiden ja brainstormingin perusteella promootiotapahtumissa on haasteena eri osapuolten kommunikointi ja yhteydenpito. Vaikka osapuolten intressit ovat samat, selkeää vastuunjakoa ei ole. Brainstormingin perusteella yrityksen avainhenkilöt hahmottivat yrityksen tavoitteet ja roolin promootiotapahtumissa selkeästi, ja yrityksen linja oli avainhenkilöiden kesken yhteneväinen.
Tutkimustulosten pohjalta opinnäytetyön toiminnallinen tulos oli toimintamalli, joka selkeyttää promootiotapahtumien osapuolten työnjakoa ja vastuualueita. Tiiviimpi yhteistyö promootioyrityksen ja kauppojen välillä myös olisi toivottavaa. Brainstorming koettiin yrityksessä hyvänä työkaluna ja sen työskentelytavan voisi siirtää myös promootiotyöntekijöiden tapaamisiin.
Opinnäytetyön viitekehyksen muodostaa myynninedistäminen, henkilökohtainen myyntityö ja asiakassuhteiden johtaminen. Myynninedistämisen teoria kertoo myynninedistämisen perustiedot: miksi ja miten myynninedistämistä voidaan toteuttaa ja miksi sitä tehdään. Henkilökohtaisen myyntityön teoria paneutuu onnistuneen myyntitapahtuman etenemiseen, hyvän myyjän ominaisuuksiin ja kaupanteon prosesseihin. Asiakassuhteiden johtaminen toimii kulmakivenä asiakaslähtöisesti toimivan yrityksen toiminnassa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina ja brainstormingina. Teemahaastattelut toteutettiin kahdella yrityksen asiakkaalla ja kahdella kauppiaalla. Haastattelujen tarkoituksena oli saada yleistä kuvaa promootiomarkkinoinnista eri näkökulmista ja selvittää, mitkä asiat promootiotapahtumissa toimii ja mitkä osa-alueet kaipaavat vielä kehittämistä. Brainstorming toteutettiin Red Events Oy:n avainhenkilöiden kesken ja tavoitteena oli pohtia promootiotapahtumia ja toimialaa eri näkökulmista.
Teemahaastatteluiden ja brainstormingin perusteella promootiotapahtumissa on haasteena eri osapuolten kommunikointi ja yhteydenpito. Vaikka osapuolten intressit ovat samat, selkeää vastuunjakoa ei ole. Brainstormingin perusteella yrityksen avainhenkilöt hahmottivat yrityksen tavoitteet ja roolin promootiotapahtumissa selkeästi, ja yrityksen linja oli avainhenkilöiden kesken yhteneväinen.
Tutkimustulosten pohjalta opinnäytetyön toiminnallinen tulos oli toimintamalli, joka selkeyttää promootiotapahtumien osapuolten työnjakoa ja vastuualueita. Tiiviimpi yhteistyö promootioyrityksen ja kauppojen välillä myös olisi toivottavaa. Brainstorming koettiin yrityksessä hyvänä työkaluna ja sen työskentelytavan voisi siirtää myös promootiotyöntekijöiden tapaamisiin.