Keisalan tilan ja maidontuotannon tunnettuuden kasvattaminen
Länsisalmi, Anna (2018)
Länsisalmi, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229600
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on Keisalan tilan tunnettuuden kasvattaminen. Tavoitteena oli selvittää, mitkä aiheet kuluttajia kiinnostavat ja kuinka saada lisää seuraajia. Tunnettuutta haluttiin kasvattaa opetuksellisella sisällöllä, kertomalla informatiivista tietoa mitä maatilalla oikeasti tapahtuu. Keisalan tilalla ei ollut aikaisemmin käytössä Facebook- tai Instagram-sivuja.
Tunnettuutta halutiin kasvattaa kahdesta syystä. Ensimmäinen syy on Keisalan tilan kannattavuusongelmat, kun maidon tuottajille maksettava hinta laskee. Sosiaalisessa mediassa halutaan kertoa tuotantoeläinten hyvistä oloista, jotta kuluttajat valitsisivat kotimaisia elintarvikkeita, jolloin maidon tuottajahintaa saataisiin nostettua. Toinen syy tunnettuuden kasvattamiselle on mahdollinen maatilamatkailu. Jos maidon hinta putoaa entisestään, täytyy maatilojen keksiä uusia tuloja.
Teoriaperustana käytettiin sisältöstrategiasta, sosiaalisen median sisällöntuottamisesta sekä brändin perustamisesta kertovia kirjallisia sekä sähköisiä lähteitä. Tutkimusmenetelmiksi valittiin benchmarking-vertailu ja kysely. Vertailussa valittiin neljä eri tilaa tarkempaan vertailuun. Kyselyä jaettiin sosiaalisessa mediassa ja siihen saatiin 1210 vastausta.
Tuloksesi saatiin, että kuluttajia kiinnostavat rehellinen maatilan arki, tuotantoeläinten olot sekä eläinkuvat. Kyselyn mukaan 93 % vastaajista oli kiinnostuneita seuraamaan sivuja sosiaalisessa mediassa. Tuotantoeläinten elinoloista ei kuluttajilla yleensä ole oikeaa tietoa, vaan ainoastaan tieto, mitä mediassa kerrotaan. Benchmarking-vertailussa kävi ilmi, että toiset tilat lisäävät kuvia lähinnä söpöistä eläimistä. Keisalan tila halusi päivityksillään tuoda oikeaa tietoa kuluttajille – juuri kuten kuluttajat toivoivat.
Tulosten perusteella luotiin sisältöstrategia ja päätettiin toimenpiteet. Toimenpiteinä sosiaalisen median markkinoinnissa käytettiin kuluttajan aktivoimista, omaa aktiivisuutta, päivitysten jakamista sekä asiantuntijuutta. Lisäksi tehtiin kolme eri maksettua mainosta. Seuraajia kerättiin kahden kuukauden ajan. Opinnäytetyön aikana saatiin Facebookiin 1147 seuraajaa ja Instagramiin 604 seuraajaa. Facebookissa parhaimmillaan yhden päivityksen näki yhden päivän aikana 12 250 henkilöä ilman maksettua mainontaa. Videoita katseli keskimäärin noin 2600 henkilöä per video. Instagramin puolella parhaat videot näki 1400 ihmistä.
Keisalan tila oli tyytyväinen saatuihin tuloksiin. Seuraajamäärät kasvoivat nopeasti ja julkaistuihin päivityksiin saatiin aina reilu sata tykkäystä. Videoiden ja kuvien näyttökerrat kasvoivat tasaisesti. Päivityksiä aiotaan jatkaa ja niissä pidetään sama tyyli: kuvia arjesta ja eläimistä, lisäten joukkoon opetuksellista sisältöä. Ideoita päivityksille on paljon myös tulevaisuudelle.
Tunnettuutta halutiin kasvattaa kahdesta syystä. Ensimmäinen syy on Keisalan tilan kannattavuusongelmat, kun maidon tuottajille maksettava hinta laskee. Sosiaalisessa mediassa halutaan kertoa tuotantoeläinten hyvistä oloista, jotta kuluttajat valitsisivat kotimaisia elintarvikkeita, jolloin maidon tuottajahintaa saataisiin nostettua. Toinen syy tunnettuuden kasvattamiselle on mahdollinen maatilamatkailu. Jos maidon hinta putoaa entisestään, täytyy maatilojen keksiä uusia tuloja.
Teoriaperustana käytettiin sisältöstrategiasta, sosiaalisen median sisällöntuottamisesta sekä brändin perustamisesta kertovia kirjallisia sekä sähköisiä lähteitä. Tutkimusmenetelmiksi valittiin benchmarking-vertailu ja kysely. Vertailussa valittiin neljä eri tilaa tarkempaan vertailuun. Kyselyä jaettiin sosiaalisessa mediassa ja siihen saatiin 1210 vastausta.
Tuloksesi saatiin, että kuluttajia kiinnostavat rehellinen maatilan arki, tuotantoeläinten olot sekä eläinkuvat. Kyselyn mukaan 93 % vastaajista oli kiinnostuneita seuraamaan sivuja sosiaalisessa mediassa. Tuotantoeläinten elinoloista ei kuluttajilla yleensä ole oikeaa tietoa, vaan ainoastaan tieto, mitä mediassa kerrotaan. Benchmarking-vertailussa kävi ilmi, että toiset tilat lisäävät kuvia lähinnä söpöistä eläimistä. Keisalan tila halusi päivityksillään tuoda oikeaa tietoa kuluttajille – juuri kuten kuluttajat toivoivat.
Tulosten perusteella luotiin sisältöstrategia ja päätettiin toimenpiteet. Toimenpiteinä sosiaalisen median markkinoinnissa käytettiin kuluttajan aktivoimista, omaa aktiivisuutta, päivitysten jakamista sekä asiantuntijuutta. Lisäksi tehtiin kolme eri maksettua mainosta. Seuraajia kerättiin kahden kuukauden ajan. Opinnäytetyön aikana saatiin Facebookiin 1147 seuraajaa ja Instagramiin 604 seuraajaa. Facebookissa parhaimmillaan yhden päivityksen näki yhden päivän aikana 12 250 henkilöä ilman maksettua mainontaa. Videoita katseli keskimäärin noin 2600 henkilöä per video. Instagramin puolella parhaat videot näki 1400 ihmistä.
Keisalan tila oli tyytyväinen saatuihin tuloksiin. Seuraajamäärät kasvoivat nopeasti ja julkaistuihin päivityksiin saatiin aina reilu sata tykkäystä. Videoiden ja kuvien näyttökerrat kasvoivat tasaisesti. Päivityksiä aiotaan jatkaa ja niissä pidetään sama tyyli: kuvia arjesta ja eläimistä, lisäten joukkoon opetuksellista sisältöä. Ideoita päivityksille on paljon myös tulevaisuudelle.