Vapaa-ajan mallisto Mira-brändille
Monto, Mei (2018)
Monto, Mei
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239655
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Mira-Tex Oy:lle Mira-brändin pohjalta syksyn 2018 vapaa-ajan vaatemallisto. Suunnittelun tueksi selvitettiin brändille ominaisia piirteitä ja kohderyhmän asettamia toiveita ja vaatimuksia mallistolle. Lisäksi työssä tutkittiin, millaisia mielikuvia Mira-brändistä on ja miten muotoilijana voi tuoda esiin omaa näkemystä Mira-brändin pohjalta suunniteltuun mallistoon.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, dokumenttiaineistoa, verkkokyse¬lyä, benchmarkingia ja tekemiseen perustuvaa tutkimusta. Asiantuntijahaastatte¬lulla ja dokumenttiaineiston avulla selvitettiin Mira-Tex Oy:n historiaa, menestystä, tuotteita ja kartoitettiin yrityksen tämän hetkistä tilannetta ja tulevaisuutta.
Verkkokyselyllä kartoitettiin tarkan kohderyhmän eli raviurheiluammattilaisten ja amatöörien mielikuvia Mira-brändistä sekä vaatimuksia ja toiveita mahdollises¬ta vapaa-ajan vaatemallistosta. Benchmarkingilla selvitettiin samankaltaisten yritysten samankaltaisia tuotteita ja tutkittiin unisexmalliston omaavia yrityksiä. Suunnitteluprosessi on kuvattu tekemiseen perustuvalla menetelmällä, mikä pitää sisällään suunnittelun kaikki eri vaiheet. Lopuksi perehdytään tutkimuksen tuloksiin ja verrataan niitä asetettuihin tavoitteisiin.
Työn tuloksena syntyi Mira-brändiin sopiva unisexhenkinen vapaa-ajan vaate¬mallisto, missä brändin ominaisuus tulee selkeästi esille. Mahdollista vapaa-ajan mallistoa on tarkoitus myydä jälleenmyyjille Suomen lisäksi kansainvälisille mark¬kinoille.
Haastavaa tutkimuksessa oli yhdistää muotoilijan luovuus toimeksiantajan ja koh¬deryhmän vaatimuksien ja toiveiden kanssa. Työn toimeksiantaja pystyy hyödyn¬tämään työn tutkimustuloksia myöhemmin suunniteltaviin tuotteisiin tai brändiin liittyviin muutoksiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, dokumenttiaineistoa, verkkokyse¬lyä, benchmarkingia ja tekemiseen perustuvaa tutkimusta. Asiantuntijahaastatte¬lulla ja dokumenttiaineiston avulla selvitettiin Mira-Tex Oy:n historiaa, menestystä, tuotteita ja kartoitettiin yrityksen tämän hetkistä tilannetta ja tulevaisuutta.
Verkkokyselyllä kartoitettiin tarkan kohderyhmän eli raviurheiluammattilaisten ja amatöörien mielikuvia Mira-brändistä sekä vaatimuksia ja toiveita mahdollises¬ta vapaa-ajan vaatemallistosta. Benchmarkingilla selvitettiin samankaltaisten yritysten samankaltaisia tuotteita ja tutkittiin unisexmalliston omaavia yrityksiä. Suunnitteluprosessi on kuvattu tekemiseen perustuvalla menetelmällä, mikä pitää sisällään suunnittelun kaikki eri vaiheet. Lopuksi perehdytään tutkimuksen tuloksiin ja verrataan niitä asetettuihin tavoitteisiin.
Työn tuloksena syntyi Mira-brändiin sopiva unisexhenkinen vapaa-ajan vaate¬mallisto, missä brändin ominaisuus tulee selkeästi esille. Mahdollista vapaa-ajan mallistoa on tarkoitus myydä jälleenmyyjille Suomen lisäksi kansainvälisille mark¬kinoille.
Haastavaa tutkimuksessa oli yhdistää muotoilijan luovuus toimeksiantajan ja koh¬deryhmän vaatimuksien ja toiveiden kanssa. Työn toimeksiantaja pystyy hyödyn¬tämään työn tutkimustuloksia myöhemmin suunniteltaviin tuotteisiin tai brändiin liittyviin muutoksiin.