Sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiudet saattohoitotyöhön -Opiskelijoiden näkemys koulutuksen antamista valmiuksista
Vähänen, Marja; Teija, Wacklin (2010)
Vähänen, Marja
Teija, Wacklin
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005209942
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää opiskelijoiden kokemuksia heille tarjotusta saatto-hoidon opetuksesta. Työmme avulla haluamme selvittää opiskelijoiden mielipiteen siitä, kuinka he kokevat saattohoidon opetuksen omassa koulutusohjelmassaan.
Tutkimusaineistoa kerättiin webropol-kyselynä, joka sisälsi strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Kyselyyn osallistui viisi eri opiskelijaryhmää. Tutkimus on määrällinen sekä laadullinen, ja avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelemalla. Määräaikaan mennessä saimme 43 vastausta 125:stä.
Tutkimustuloksista selvisi, että koulumme opiskelijat pitävät saattohoidon ja kuolevan potilaan kohtaamisen opetusta tärkeänä. Tuloksista kävi myös ilmi, että opiskelijat kaipaisivat saattohoi-don ja kuolevan potilaan kohtaamisen opetusta enemmän.
Opinnäytetyömme tutkimustulosten perusteella koulumme saattohoidon ja kuolevan potilaan kohtaamisen opetusta tulisi pohtia ja kehittää. Jatkotutkimusideana ehdotamme saattohoidon ja kuolevan potilaan opetuksen laadun tarkastelua sekä opetuksessa käytettävien opetusmetodien toimivuutta.
Tutkimusaineistoa kerättiin webropol-kyselynä, joka sisälsi strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Kyselyyn osallistui viisi eri opiskelijaryhmää. Tutkimus on määrällinen sekä laadullinen, ja avoimet kysymykset analysoitiin teemoittelemalla. Määräaikaan mennessä saimme 43 vastausta 125:stä.
Tutkimustuloksista selvisi, että koulumme opiskelijat pitävät saattohoidon ja kuolevan potilaan kohtaamisen opetusta tärkeänä. Tuloksista kävi myös ilmi, että opiskelijat kaipaisivat saattohoi-don ja kuolevan potilaan kohtaamisen opetusta enemmän.
Opinnäytetyömme tutkimustulosten perusteella koulumme saattohoidon ja kuolevan potilaan kohtaamisen opetusta tulisi pohtia ja kehittää. Jatkotutkimusideana ehdotamme saattohoidon ja kuolevan potilaan opetuksen laadun tarkastelua sekä opetuksessa käytettävien opetusmetodien toimivuutta.