Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu uudelle verkkokaupalle
Pajunen, Kia (2018)
Pajunen, Kia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229606
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on liiketoimintaansa aloitteleva verkkokauppayritys. Jatkossa tässä opinnäytetyössä yrityksestä käytetään nimeä Yritys X. Yritys on kirjoittajan oma mikroyritys, jossa hän toimii ainoana työntekijänä. Yritys X myy käsin valmistettuja koruja sekä asusteita. Yrityksellä ei ole kivijalkaliikettä vaan se toimii täysin verkossa.
Opinnäytetyön produkti on aloittelevalle yritykselle luotu digitaalinen markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön kirjoittaminen, markkinoiden kartoittaminen sekä kohderyhmälle teetetyt teemahaastattelut ovat toteutettu vuoden 2018 alkupuolella. Digitaalinen markkinointisuunnitelma on luotu yritykselle vuodeksi eteenpäin. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantajaa hyödyttävä ja yrityksen digitaalisen markkinoinnin toimia helpottava digitaalinen markkinointisuunnitelma. Tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa alalla vallitsevista trendeistä sekä digitaalisen markkinoinnin kanavista. Digitaalisen markkinoinnin kanavien valintaa perustellaan kohderyhmälle teetettyjen teemahaastattelujen vastauksilla.
Kohderyhmältä saatujen vastausten perusteella on valittu sosiaalisen median kanavat sekä muut opinnäytetyössä esiteltävät digitaalisen markkinoinnin toimet. Vastausten perusteella sosiaalisen median kanaviksi valittiin Facebook ja Instagram. Yrittäjän rajallisista resursseista johtuen ei ole mielekästä esiintyä kaikissa sosiaalisen median tai digitaalisen markkinoinnin kanavissa.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella, jossa esitellään ja selitetään toimeksiannon kannalta oleelliset käsitteet. Käsitteiden selittämisen jälkeen seuraa produktin esittely. Työ on rajattu käsittelemään ainoastaan digitaalisen markkinoinnin suunnittelua. Digitaalisen markkinoinnin kanaviksi on rajattu ainoastaan toimeksiantajaa hyödyttävät kanavat, joilla se voi tehokkaasti tavoittaa valitun kohdeyleisön.
Digitaalinen markkinointisuunnitelma on luotu kalenterin muotoon, seuraaville kahdelletoista kuukaudelle, jotta se olisi lukijalle sekä toimeksiantajalle mahdollisimman ymmärrettävä ja helppolukuinen. Kalenteriin on merkitty tavoitteet sekä yksityiskohtaiset digitaalisen markkinoinnin toimenpiteet, joita yrittäjän tulee suorittaa.
Opinnäytetyön produkti on aloittelevalle yritykselle luotu digitaalinen markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön kirjoittaminen, markkinoiden kartoittaminen sekä kohderyhmälle teetetyt teemahaastattelut ovat toteutettu vuoden 2018 alkupuolella. Digitaalinen markkinointisuunnitelma on luotu yritykselle vuodeksi eteenpäin. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantajaa hyödyttävä ja yrityksen digitaalisen markkinoinnin toimia helpottava digitaalinen markkinointisuunnitelma. Tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa alalla vallitsevista trendeistä sekä digitaalisen markkinoinnin kanavista. Digitaalisen markkinoinnin kanavien valintaa perustellaan kohderyhmälle teetettyjen teemahaastattelujen vastauksilla.
Kohderyhmältä saatujen vastausten perusteella on valittu sosiaalisen median kanavat sekä muut opinnäytetyössä esiteltävät digitaalisen markkinoinnin toimet. Vastausten perusteella sosiaalisen median kanaviksi valittiin Facebook ja Instagram. Yrittäjän rajallisista resursseista johtuen ei ole mielekästä esiintyä kaikissa sosiaalisen median tai digitaalisen markkinoinnin kanavissa.
Opinnäytetyön rakenne koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Opinnäytetyö alkaa teoriaosuudella, jossa esitellään ja selitetään toimeksiannon kannalta oleelliset käsitteet. Käsitteiden selittämisen jälkeen seuraa produktin esittely. Työ on rajattu käsittelemään ainoastaan digitaalisen markkinoinnin suunnittelua. Digitaalisen markkinoinnin kanaviksi on rajattu ainoastaan toimeksiantajaa hyödyttävät kanavat, joilla se voi tehokkaasti tavoittaa valitun kohdeyleisön.
Digitaalinen markkinointisuunnitelma on luotu kalenterin muotoon, seuraaville kahdelletoista kuukaudelle, jotta se olisi lukijalle sekä toimeksiantajalle mahdollisimman ymmärrettävä ja helppolukuinen. Kalenteriin on merkitty tavoitteet sekä yksityiskohtaiset digitaalisen markkinoinnin toimenpiteet, joita yrittäjän tulee suorittaa.