Majoitusyrityksen kansainvälistyminen
Seppälä, Anniina (2018)
Seppälä, Anniina
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239713
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on pienen majoitusalan yrityksen kansainvälistyminen ja sen eri vaiheet. Työ on toiminnallinen opinnäyteyö toimeksiantajan, pienmajoitusyrityksen, Iken Mökkien kansainvälistymisen hankkeesta. Tavoitteena oli lisätä ulkomaisten majoittujien määrää ja vauhdittaa hiljaisempien ajanjaksojen myyntiä.
Työ koostuu toiminnallisen osuuden lisäksi teoriaosuudesta. Teoriaosuuden viitekehykse-nä on käytetty digitaalista- sekä kirjallista aineistomateriaalia. Asiantuntijana työssä toimii työn toimeksiantaja jota on haastateltu ennen ja jälkeen kansainvälistymisen toteutusta.
Prosessin alussa kiinnitettiin huomiota asiakaslähtöisiin palveluihin ja niiden laatuun kan-sainvälistymisen näkökulmasta. Majoituspalvelussa otettiin käyttöön uusia myyntikanavia markkinointiviestintää muokattiin ja palvelun saatavuutta sekä ostoprosessia parannettiin. Majoitusalalla kansainvälistymisen panostuksen tuloksia voidaan odottaa nähtävän nor-maalisti vasta pidemmällä aikavälillä, 3-5 vuoden kuluttua. Kuitenkin jo nyt, vuoden jälkeen, kohdeyrityksessä kansainvälistymishanke on tuottanut kannattavan tuloksen. Sesonkiaika on pidentynyt ja hiljaisille kuukausille on saatu lisää ulkomaisia majoittujia. Hankkeen aikana kohdeyritykselle saatiin hyvä pohja viennin edistämiselle.
Asiasanat: Majoituspalvelu, kansainvälistyminen
Työ koostuu toiminnallisen osuuden lisäksi teoriaosuudesta. Teoriaosuuden viitekehykse-nä on käytetty digitaalista- sekä kirjallista aineistomateriaalia. Asiantuntijana työssä toimii työn toimeksiantaja jota on haastateltu ennen ja jälkeen kansainvälistymisen toteutusta.
Prosessin alussa kiinnitettiin huomiota asiakaslähtöisiin palveluihin ja niiden laatuun kan-sainvälistymisen näkökulmasta. Majoituspalvelussa otettiin käyttöön uusia myyntikanavia markkinointiviestintää muokattiin ja palvelun saatavuutta sekä ostoprosessia parannettiin. Majoitusalalla kansainvälistymisen panostuksen tuloksia voidaan odottaa nähtävän nor-maalisti vasta pidemmällä aikavälillä, 3-5 vuoden kuluttua. Kuitenkin jo nyt, vuoden jälkeen, kohdeyrityksessä kansainvälistymishanke on tuottanut kannattavan tuloksen. Sesonkiaika on pidentynyt ja hiljaisille kuukausille on saatu lisää ulkomaisia majoittujia. Hankkeen aikana kohdeyritykselle saatiin hyvä pohja viennin edistämiselle.
Asiasanat: Majoituspalvelu, kansainvälistyminen