Dieta Oy:n keittopatamainoksen suunnittelu kansainvälisille markkinoille
Mäntylä, Ville (2018)
Mäntylä, Ville
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229616
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on produktityyppinen, ja se on toteutettu toimeksiantona Dieta Oy:lle. Työni tarkoituksena oli luoda Dieta Oy:n ja etenkin heidän tytäryhtiönsä Dietatec Oy:n keittopatojen myyntiä edistävä mainos. Keittopatamainoksen tavoitteena on tuoda julki Dietatec Oy:n pitkäaikaista osaamista keittopatojen parissa, korostaen samalla keittopatojen kehittynyttä teknologiaa ja ohjelmoitavuutta. Dietatec Oy:n markkinointi suuntautuu ulkomaisille markkinoille ja tämän takia mainos toteutettiin englanninkielisenä.
Opinnäytetyöni koostuu neljästä eri osasta: toimeksiantajani esittelystä, tietoperustasta, produktiosuudesta ja pohdinnasta. Tämän lisäksi myös suunniteltu mainos on opinnäytetyön liitteenä. Esittelen lukijalle ennen tietoperustaani toimeksiantajani Dieta Oy:n ja heidän tytäryhtiönsä Dietatec Oy:n toimintaa ja tämänhetkistä markkinointia. Tämän jälkeen tietoperustani käsittelee ensimmäiseksi markkinointia ja markkinointiviestinnän keinoja. Kyseisen osuuden tarkoituksena on selvittää, mitä asioita tulisi ottaa huomioon uutta mainosta ja markkinointia suunnitellessa. Markkinoinnin jälkeen avaan lukijalle yksityiskohtaisesti, mitä keittopadat ovat ja mitkä ovat niiden toimintaperiaatteet. Tietoperustani viimeisessä osiossa kuvaan erilaisia keittopatojen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä, kuten keittiösuunnittelua, työturvallisuutta, ergonomiaa, energiatehokkuutta ja teknologian kehitystä. Perehdyin tietoperustassani mainitsemiini asioihin, jotta sain paremman käsityksen toimeksiantajani osaamisesta keittopatojen ja niiden kehitykseen vaikuttaneiden asioiden parissa.
Opinnäytetyöni produktiosuudessa avaan ensimmäiseksi hieman mainoksen kehitykseen vaikuttaneita taustatekijöitä ja sille asetettuja tavoitteita. Tämän jälkeen kuvailen lukijalle mainonnan suunnitteluprosessia sekä Dieta Oy:n kanssa tehtyä yhteistyötä mainoksen luonnin aikana. Produktiosuuden lopuksi käsittelen mainoksesta saatua palautetta ja avaan palautteen keräysprosessia. Loppupohdinnassa käyn läpi työhöni vaikuttaneita tekijöitä ja työni aikana oppimiani asioita. Kerron opinnäytetyönprosessin kulusta sekä esitän omat johtopäätökseni ja jatkotoimenpidesuositukseni työni pohjalta.
Opinnäytetyöni tuotos on digitaalinen keittopatamainos toimeksiantajani suoramarkkinointia varten. Mainos suunniteltiin toimimaan Dietatec Oy:n markkinoinnin lähettämien sähköposti-viestien liitteenä. Mainoksen tarkoituksena on lisätä Dietatec Oy:n osaamisen tunnettavuutta sen yhteistyökumppaneiden ja potentiaalisten uusien asiakkaiden keskuudessa. Kaiken tämän tarkoituksena on lisätä yrityksen myyntiä ulkomaisilla markkinoilla.
Opinnäytetyöni koostuu neljästä eri osasta: toimeksiantajani esittelystä, tietoperustasta, produktiosuudesta ja pohdinnasta. Tämän lisäksi myös suunniteltu mainos on opinnäytetyön liitteenä. Esittelen lukijalle ennen tietoperustaani toimeksiantajani Dieta Oy:n ja heidän tytäryhtiönsä Dietatec Oy:n toimintaa ja tämänhetkistä markkinointia. Tämän jälkeen tietoperustani käsittelee ensimmäiseksi markkinointia ja markkinointiviestinnän keinoja. Kyseisen osuuden tarkoituksena on selvittää, mitä asioita tulisi ottaa huomioon uutta mainosta ja markkinointia suunnitellessa. Markkinoinnin jälkeen avaan lukijalle yksityiskohtaisesti, mitä keittopadat ovat ja mitkä ovat niiden toimintaperiaatteet. Tietoperustani viimeisessä osiossa kuvaan erilaisia keittopatojen suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä, kuten keittiösuunnittelua, työturvallisuutta, ergonomiaa, energiatehokkuutta ja teknologian kehitystä. Perehdyin tietoperustassani mainitsemiini asioihin, jotta sain paremman käsityksen toimeksiantajani osaamisesta keittopatojen ja niiden kehitykseen vaikuttaneiden asioiden parissa.
Opinnäytetyöni produktiosuudessa avaan ensimmäiseksi hieman mainoksen kehitykseen vaikuttaneita taustatekijöitä ja sille asetettuja tavoitteita. Tämän jälkeen kuvailen lukijalle mainonnan suunnitteluprosessia sekä Dieta Oy:n kanssa tehtyä yhteistyötä mainoksen luonnin aikana. Produktiosuuden lopuksi käsittelen mainoksesta saatua palautetta ja avaan palautteen keräysprosessia. Loppupohdinnassa käyn läpi työhöni vaikuttaneita tekijöitä ja työni aikana oppimiani asioita. Kerron opinnäytetyönprosessin kulusta sekä esitän omat johtopäätökseni ja jatkotoimenpidesuositukseni työni pohjalta.
Opinnäytetyöni tuotos on digitaalinen keittopatamainos toimeksiantajani suoramarkkinointia varten. Mainos suunniteltiin toimimaan Dietatec Oy:n markkinoinnin lähettämien sähköposti-viestien liitteenä. Mainoksen tarkoituksena on lisätä Dietatec Oy:n osaamisen tunnettavuutta sen yhteistyökumppaneiden ja potentiaalisten uusien asiakkaiden keskuudessa. Kaiken tämän tarkoituksena on lisätä yrityksen myyntiä ulkomaisilla markkinoilla.