Muutoksenhallinta osana IT-palvelun kehitystä
Bergius, Mia (2018)
Bergius, Mia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239793
Tiivistelmä
Tutkimukset osoittavat, että arviolta viidennes IT-palveluiden käyttöönotoista epäonnistuu täysin, puolet projekteista sisältää haasteita, ja ainoastaan neljäsosa luokitellaan onnistuneeksi. Huonoimmassa tapauksessa hankittua palvelua ei käytetä lainkaan, tai käyttö on vähäistä. Huolellisesti toteutettu muutoksenhallinta IT-palvelun käyttöönoton yhteydessä lisää käyttäjien tyytyväisyyttä, nopeuttaa käyttöönottoa, ja vahvistaa palvelun asettumista käyttöön. Vaikka muutoksenhallinnan edut tunnetaan hyvin, on muutoksenhallinnan myynti lisäpalveluna haasteellista. Kehittämistyössä tutkittiin IT-palvelun käyttöönottoa tukevien muutoksenhallinnan toimintojen integroimista osaksi kokonaispalvelua tapaustutkimuksena. Tavoitteena oli parantaa IT-palveluja kehittävän yrityksen omaa palvelutuotekehitystä, ja kykyä erottua kilpailijoista.
Primus to Google palvelun 3.0 päivitykseen liittynyt tapaustutkimus osoitti, että palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä sovelluksesta voidaan luoda palvelu, joka sisältää käyttöön ottoa tukevia muutoksenhallinnan toimintoja. IT-palveluntarjoajan on näin mahdollista vähentää asiakkaan resurssien tarvetta palvelun käyttöönotossa ja tukea onnistunutta muutosta. Oletettavasti näin asiakaskokemus on parempi, ja tyytyväinen asiakas sitoutuu palveluun. Muutoksenhallinnan integroiminen osaksi kokonaispalvelua hyödyttää sekä asiakasta että palveluntarjoajaa. Tutkimuksen aineisto koostui havainnoimalla kerätystä materiaalista vuosilta 2016-2018, ja kyselyn avulla kerätyistä tiedoista.
Tapaustutkimus Primus to Googlen kohdalla osoitti, että palvelun käyttöönottoa tukevat muutoksenhallinnan viestitoiminnot oli mahdollista integroida osaksi IT-palvelun kehitystä. Näin palvelun laadullinen arvo nousi ilman suurta muutosta palvelun hinnoittelussa. Jatkokehityksen mahdollisuuksia on useita. Erityisen mielenkiintoiseksi kokisin muutoksenhallinnan elementtien integroimisen osaksi digitaalisten sovellusten käyttöliittymää visuaalisuuden keinoin ja kiinteäksi osaksi sovelluskehitystä. Näin voitaisiin kehittää palveluita, jotka vastaisivat käyttäjän kysymyksiin, ennen kuin niitä ehdittäisiin esittää.
Primus to Google palvelun 3.0 päivitykseen liittynyt tapaustutkimus osoitti, että palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä sovelluksesta voidaan luoda palvelu, joka sisältää käyttöön ottoa tukevia muutoksenhallinnan toimintoja. IT-palveluntarjoajan on näin mahdollista vähentää asiakkaan resurssien tarvetta palvelun käyttöönotossa ja tukea onnistunutta muutosta. Oletettavasti näin asiakaskokemus on parempi, ja tyytyväinen asiakas sitoutuu palveluun. Muutoksenhallinnan integroiminen osaksi kokonaispalvelua hyödyttää sekä asiakasta että palveluntarjoajaa. Tutkimuksen aineisto koostui havainnoimalla kerätystä materiaalista vuosilta 2016-2018, ja kyselyn avulla kerätyistä tiedoista.
Tapaustutkimus Primus to Googlen kohdalla osoitti, että palvelun käyttöönottoa tukevat muutoksenhallinnan viestitoiminnot oli mahdollista integroida osaksi IT-palvelun kehitystä. Näin palvelun laadullinen arvo nousi ilman suurta muutosta palvelun hinnoittelussa. Jatkokehityksen mahdollisuuksia on useita. Erityisen mielenkiintoiseksi kokisin muutoksenhallinnan elementtien integroimisen osaksi digitaalisten sovellusten käyttöliittymää visuaalisuuden keinoin ja kiinteäksi osaksi sovelluskehitystä. Näin voitaisiin kehittää palveluita, jotka vastaisivat käyttäjän kysymyksiin, ennen kuin niitä ehdittäisiin esittää.