Artistit Instagramissa : analyysi markkinoinnin ja erottautumisen keinoista
Uusitalo, Oona; Varanki, Maria (2018)
Uusitalo, Oona
Varanki, Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239773
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan neljän suomalaisen musiikkiartistin markkinointia ja erottautumista Instagramissa. Tarkoituksena on selvittää, mitä markkinointitoimenpiteitä ja erottautumiskeinoja tutkittavat artistit Instagramissa käyttävät. Tutkittaviksi artisteiksi valittiin Alma, Antti Tuisku, Saara ja Vesala.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään erilaisia markkinointityylejä ja erottautumisen keinoja. Markkinointityyleistä tutkitaan sisältömarkkinointia, tarinamarkkinointia, vaikuttajamarkkinointia ja kampanjamarkkinointia. Myös asiakaspalvelua ja asiakkaiden huomiointia tarkastellaan lyhyesti. Erottautumisen keinoista käsitellään kuvia, tekstejä, aihetunnisteita sekä julkaisujen aikataulutusta.
Analyysiluvussa tarkastellaan ensin artistien julkaisujen tyylejä ja erottautumisen keinoja. Julkaisut jakaantuivat karkeasti kahteen ryhmään: ammatillisiin ja muunlaisiin julkaisuihin. Kaikilla artisteilla näiden julkaisujen suhde oli lähes sama, eli noin puolet molempia. Tutkittavat artistit käyttivät monipuolisesti eri erottautumisen keinoja. Jokaisella artistilla oli selkeästi oma erottautumisen tyylinsä, kuten esimerkiksi julkaisujen määrä tai laatu. Tämän jälkeen tutkittiin, miten artistit ovat hyödyntäneet eri markkinointityylejä. Tarkasteltavia tyylejä olivat tarinamarkkinointi, kampanjamarkkinointi sekä artistien rooli vaikuttajamarkkinoinnissa. Mikään markkinointityyli ei erottunut selkeästi artistien profiileista.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että artistit käyttävät Instagramia sekä informaatiokanavana ammatillisissa asioissa että seuraajien sitouttamisessa. Se toimii myös henkilöbrändin tukijana, sillä jokaisen artistin Instagram-profiilissa nousee selkeästi esille tietyt, heille ominaiset asiat, joilla he erottautuvat. Esimerkiksi Antti Tuiskun yhtenä erottautumiskeinona on julkaisujen määrä, kun taas Saara keskittyy kuvien laatuun. Molemmilla artisteilla on paljon aktiivisia seuraajia, joten voidaan päätellä, että kumpikin erottautumiskeino on Instagramissa toimiva.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että artistit käyttävät Instagramia sekä informaatiokanavana ammatillisissa asioissa että seuraajien sitouttamisessa. Se toimii myös henkilöbrändin tukijana, sillä jokaisen artistin Instagram-profiilissa nousee selkeästi esille tietyt, heille ominaiset asiat, joilla he erottautuvat. Esimerkiksi Antti Tuiskun yhtenä erottautumiskeinona on julkaisujen määrä, kun taas Saara keskittyy kuvien laatuun. Molemmilla artisteilla on paljon aktiivisia seuraajia, joten voidaan päätellä, että kumpikin erottautumiskeino on Instagramissa toimiva.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään erilaisia markkinointityylejä ja erottautumisen keinoja. Markkinointityyleistä tutkitaan sisältömarkkinointia, tarinamarkkinointia, vaikuttajamarkkinointia ja kampanjamarkkinointia. Myös asiakaspalvelua ja asiakkaiden huomiointia tarkastellaan lyhyesti. Erottautumisen keinoista käsitellään kuvia, tekstejä, aihetunnisteita sekä julkaisujen aikataulutusta.
Analyysiluvussa tarkastellaan ensin artistien julkaisujen tyylejä ja erottautumisen keinoja. Julkaisut jakaantuivat karkeasti kahteen ryhmään: ammatillisiin ja muunlaisiin julkaisuihin. Kaikilla artisteilla näiden julkaisujen suhde oli lähes sama, eli noin puolet molempia. Tutkittavat artistit käyttivät monipuolisesti eri erottautumisen keinoja. Jokaisella artistilla oli selkeästi oma erottautumisen tyylinsä, kuten esimerkiksi julkaisujen määrä tai laatu. Tämän jälkeen tutkittiin, miten artistit ovat hyödyntäneet eri markkinointityylejä. Tarkasteltavia tyylejä olivat tarinamarkkinointi, kampanjamarkkinointi sekä artistien rooli vaikuttajamarkkinoinnissa. Mikään markkinointityyli ei erottunut selkeästi artistien profiileista.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että artistit käyttävät Instagramia sekä informaatiokanavana ammatillisissa asioissa että seuraajien sitouttamisessa. Se toimii myös henkilöbrändin tukijana, sillä jokaisen artistin Instagram-profiilissa nousee selkeästi esille tietyt, heille ominaiset asiat, joilla he erottautuvat. Esimerkiksi Antti Tuiskun yhtenä erottautumiskeinona on julkaisujen määrä, kun taas Saara keskittyy kuvien laatuun. Molemmilla artisteilla on paljon aktiivisia seuraajia, joten voidaan päätellä, että kumpikin erottautumiskeino on Instagramissa toimiva.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että artistit käyttävät Instagramia sekä informaatiokanavana ammatillisissa asioissa että seuraajien sitouttamisessa. Se toimii myös henkilöbrändin tukijana, sillä jokaisen artistin Instagram-profiilissa nousee selkeästi esille tietyt, heille ominaiset asiat, joilla he erottautuvat. Esimerkiksi Antti Tuiskun yhtenä erottautumiskeinona on julkaisujen määrä, kun taas Saara keskittyy kuvien laatuun. Molemmilla artisteilla on paljon aktiivisia seuraajia, joten voidaan päätellä, että kumpikin erottautumiskeino on Instagramissa toimiva.