Elän – erehdyn – ajattelen : nuorten osallisuuden tukeminen taidelähtöisin menetelmin
Harjamäki, Paula (2018)
Harjamäki, Paula
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia osallistujan omaa toimijuutta korostavaa Elän – erehdyn – ajattelen -konseptin toimivuutta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten osallisuuden tukemissa. Artikkelissa selvitetään sitä, miten tämä taidelähtöisiin menetelmiin perustuva konsepti toteutettiin ja onnistuttiinko siinä kasvattamaan osallistujien uskoa omiin mahdollisuuksiinsa. Tarkastelen myös sitä, miten suuri vaikutus ohjaajan persoonalla oli toiminnan onnistumiseen.
Työn toimeksiantajana oli Maskun-Ruskon-Vahdon 4H-yhdistys ry. Konseptin pilotointi toteutettiin yhteistyössä Maskun kunnan nuorten työpajatoiminnan kanssa. Osallistujia havainnoitiin konseptin toteuttamisen aikana. Osallistujia haastateltiin tutkimuksen puolivälissä sekä puoli vuotta konseptin pilotoinnin loppumisen jälkeen. Ensimmäisessä avoimessa haastattelussa kartoitettiin osallistujien taustaa ja myöhemmässä haastattelussa pilotoinnin jälkeen etsittiin vastausta siihen, onnistuttiinko konseptin avulla kannustamaan nuoria toteuttamaan unelmiansa. Konseptin pilotointi toteutettiin keväällä 2016 ja seurantahaastattelut tammikuussa 2017.
Elän – erehdyn – ajattelen -konseptin pilotointi onnistui hyvin ja se tuki osallistujia eteenpäin. Konseptin vahvuus on sen joustavuudessa. Se on mahdollista toteuttaa onnistuneesti, vaikka osallistujaryhmän tuen tarpeet poikkeaisivat toisistaan. Käytännön toimintatavat muuttuvat ja muokkaantuvat ohjaajan ja osallistujien osaamisresurssien mukaan. Sama ominaisuus on myös konseptin uhka. Sen toteuttaminen vaatii ohjaajalta omien tietojen ja taitojen kartuttamista, ohjaamispääoman kehittämistä ja osallistujien taitojen havainnoimista aktiivisesti koko prosessin ajan.
Työn toimeksiantajana oli Maskun-Ruskon-Vahdon 4H-yhdistys ry. Konseptin pilotointi toteutettiin yhteistyössä Maskun kunnan nuorten työpajatoiminnan kanssa. Osallistujia havainnoitiin konseptin toteuttamisen aikana. Osallistujia haastateltiin tutkimuksen puolivälissä sekä puoli vuotta konseptin pilotoinnin loppumisen jälkeen. Ensimmäisessä avoimessa haastattelussa kartoitettiin osallistujien taustaa ja myöhemmässä haastattelussa pilotoinnin jälkeen etsittiin vastausta siihen, onnistuttiinko konseptin avulla kannustamaan nuoria toteuttamaan unelmiansa. Konseptin pilotointi toteutettiin keväällä 2016 ja seurantahaastattelut tammikuussa 2017.
Elän – erehdyn – ajattelen -konseptin pilotointi onnistui hyvin ja se tuki osallistujia eteenpäin. Konseptin vahvuus on sen joustavuudessa. Se on mahdollista toteuttaa onnistuneesti, vaikka osallistujaryhmän tuen tarpeet poikkeaisivat toisistaan. Käytännön toimintatavat muuttuvat ja muokkaantuvat ohjaajan ja osallistujien osaamisresurssien mukaan. Sama ominaisuus on myös konseptin uhka. Sen toteuttaminen vaatii ohjaajalta omien tietojen ja taitojen kartuttamista, ohjaamispääoman kehittämistä ja osallistujien taitojen havainnoimista aktiivisesti koko prosessin ajan.