Verkkokaupan sisältömarkkinoinnin kehittäminen : Case: Verkkokauppayritys X
Lehijoki, Eveliina (2018)
Lehijoki, Eveliina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239737
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kattava yleiskäsitys sisältömarkkinoinnista asiakaslähtöisen viestinnän välineenä. Työssä käsitellään sisältömarkkinointia asiakasarvon luojana, sekä tarkemmin sitä ohjaavaa sisältöstrategiaa. Pääasiassa opinnäytetyössä keskitytään kuvaamaan sisältöstrategian luomisen peruspiirteitä konkreettisten esimerkkien kautta.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka eteni lineaarisen kehittämismallin mukaan tavoittteiden määrittelystä suunnitteluun, toteutukseen ja lopulta työn päättämiseen. Työssä hyödynnettiin myös tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmää, jossa perehdytään ensin teoriatietoon sekä työskentelymenetelmiin ja sen jälkeen kehitetään uutta esimerkiksi yrityksen tarpeisiin.
Työn konkreettinen tuotos oli toimeksiantajayrityksen tarpeisiin luotu sisältöstrategia. Opinnäytetyöprosessin aikana luotu sisältöstrategia tulee ohjaamaan yrityksen sisältömarkkinointia ja siinä on määritelty muun muassa yrityksen tavoitteet, keskeisimmät kohderyhmät, viestintäkanavat sekä sisältöpolut eri asiakassegmenteille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi vähittäiskaupan alalla toimintansa aloittava verkkokauppayritys.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka eteni lineaarisen kehittämismallin mukaan tavoittteiden määrittelystä suunnitteluun, toteutukseen ja lopulta työn päättämiseen. Työssä hyödynnettiin myös tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmää, jossa perehdytään ensin teoriatietoon sekä työskentelymenetelmiin ja sen jälkeen kehitetään uutta esimerkiksi yrityksen tarpeisiin.
Työn konkreettinen tuotos oli toimeksiantajayrityksen tarpeisiin luotu sisältöstrategia. Opinnäytetyöprosessin aikana luotu sisältöstrategia tulee ohjaamaan yrityksen sisältömarkkinointia ja siinä on määritelty muun muassa yrityksen tavoitteet, keskeisimmät kohderyhmät, viestintäkanavat sekä sisältöpolut eri asiakassegmenteille. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi vähittäiskaupan alalla toimintansa aloittava verkkokauppayritys.