Suomenhevoskuluttajan profiili
Söderlund, Sanna (2010)
Söderlund, Sanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189652
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on suomenhevoskuluttajan profiili. Työn toimeksiantajana toimi Suomen Hippos ry ja sen taustalla oli suomenhevoseen liittyvät kehittämishankkeet, erityisesti Suomenhevosen verkostohanke (2009 - 2010). Tarkoituksena oli selvittää suomenhevosen kanssa työskentelevien ja harrastavien ihmisten tyypillisin profiili, löytyykö suomenhevosten kanssa toimivista ihmisistä yhdistäviä tekijöitä, vai valikoituuko suomenhevoskuluttajien joukko satunnaisesti. Suomenhevosesta on tehty useita erilaisia tutkimuksia, mutta niiden parissa toimivat ihmiset ovat jääneet tutkimattomalle alueelle, joten tämänkaltaiselle tutkimustyölle oli tarvetta. Hevosalan markkinointiviestintää on pyritty uudistamaan viime vuosina ja suomenhevosen markkinoinnin edistämiseksi on tehty paljon töitä. Tämä tutkimus tukee osaltaan suomenhevoseen liittyvän markkinointiviestinnän oikeaa kohdentamista kuluttajille.
Aiheesta ei ole suoranaisia taustatutkimuksia, joten työtä varten tehtiin Internetissä julkaistu kysely suomenhevoskuluttajan ominaispiirteitten, taustatietojen ja kiinnostuksenkohteitten kartoittamiseksi. Kysely julkaistiin kolmella eri verkkosivustolla ja vastauksia tuli kahden viikon aikana 857 kappaletta. Vastaajista
90 % oli suomenhevosharrastajia ja 10 % suomenhevosyrittäjiä. Työn tulosten tulkitsemiseen käytettiin pääasiallisesti kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää, mutta mukana oli myös kysymyksiä, jotka vaativat kvalitatiivisen, eli laadullisen tutkimusmenetelmän käyttöä.
Kyselyn vastauksista saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että tietynlainen pääsuuntaus suomenhevoskuluttajien ominaisuuksissa ja arvomaailmassa on. Kaikilta alueiltaan vastaukset eivät olleet yksiselitteisesti samansuuntaisia, mutta joillain alueilla voitiin todeta suomenhevoskuluttajien profiilin noudattavan hyvin yhtenäistä kaavaa. Tämä tutkimus antoi pääsuunnan suomenhevoskuluttajan profiilille, mutta syvempiä jatkotutkimuksia olisi syytä tehdä tarkemman asiakassegmentoinnin tueksi.
Aiheesta ei ole suoranaisia taustatutkimuksia, joten työtä varten tehtiin Internetissä julkaistu kysely suomenhevoskuluttajan ominaispiirteitten, taustatietojen ja kiinnostuksenkohteitten kartoittamiseksi. Kysely julkaistiin kolmella eri verkkosivustolla ja vastauksia tuli kahden viikon aikana 857 kappaletta. Vastaajista
90 % oli suomenhevosharrastajia ja 10 % suomenhevosyrittäjiä. Työn tulosten tulkitsemiseen käytettiin pääasiallisesti kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää, mutta mukana oli myös kysymyksiä, jotka vaativat kvalitatiivisen, eli laadullisen tutkimusmenetelmän käyttöä.
Kyselyn vastauksista saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että tietynlainen pääsuuntaus suomenhevoskuluttajien ominaisuuksissa ja arvomaailmassa on. Kaikilta alueiltaan vastaukset eivät olleet yksiselitteisesti samansuuntaisia, mutta joillain alueilla voitiin todeta suomenhevoskuluttajien profiilin noudattavan hyvin yhtenäistä kaavaa. Tämä tutkimus antoi pääsuunnan suomenhevoskuluttajan profiilille, mutta syvempiä jatkotutkimuksia olisi syytä tehdä tarkemman asiakassegmentoinnin tueksi.