Kuluttajan ostokäyttäytyminen jakelukanavasuunnittelun tukena
Harinen, Saija (2018)
Harinen, Saija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229497
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuluttajien ostokäyttäytymistä apteekeissa. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka merkittävä jakelukanava apteekki olisi luonnonkosmetiikalle. Työn toimeksiantaja oli helsinkiläinen luonnonkosmetiikan maahantuoja ja työn tuloksia käytetään toimeksiantajan jakelukanavasuunnittelun tukena. Työn teoriaosuus käsittelee apteekkien toimintaa Suomessa, luonnonkosmetiikkaa sekä kuluttajien ostoprosessia ja ostokäyttäytymistä.
Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely luotiin e-lomakkeelle ja se jaettiin kahden apteekin sosiaalisessa mediassa. Kyselyyn vastasi yhteensä 102 henkilöä. Tutkimuksen perusteella apteekin kuluttajien elämäntavoissa korostui tavanomaisuus, mutta myös hyvinvointi ja luonnonläheisyys. Kuluttajat ovat järkiperäisiä ja hintatietoisia ostajia. Apteekin asiakkaat tekevät kosmetiikkaostoksia melko usein apteekista ja he arvostavat apteekkikosmetiikan laadukkuutta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että apteekin asiakkaat pitävät kosmetiikkatuotteiden luonnollisuutta tärkeänä ominaisuutena ja he ovat kiinnostuneita tutustumaan luonnonkosmetiikan tuotteisiin. Tärkeimmät vaikuttajat siihen, että asiakkaat ovat tietoisia luonnonkosmetiikasta, ovat kuluttajien lähipiiri ja erilaiset mediat. Tutkimuksen perusteella luonnonkosmetiikan kysyntä apteekeista on vielä vähäistä, mutta kuluttajilla on selkeä kiinnostus luonnonkosmetiikkaa kohtaan. Apteekit eivät vielä ole luontaisia luonnonkosmetiikan ostopaikkoja, joten mahdollisen uuden jakelukanavalisäyksen kanssa tulee päivittää markkinointisuunnitelmaa.
Tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kysely luotiin e-lomakkeelle ja se jaettiin kahden apteekin sosiaalisessa mediassa. Kyselyyn vastasi yhteensä 102 henkilöä. Tutkimuksen perusteella apteekin kuluttajien elämäntavoissa korostui tavanomaisuus, mutta myös hyvinvointi ja luonnonläheisyys. Kuluttajat ovat järkiperäisiä ja hintatietoisia ostajia. Apteekin asiakkaat tekevät kosmetiikkaostoksia melko usein apteekista ja he arvostavat apteekkikosmetiikan laadukkuutta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että apteekin asiakkaat pitävät kosmetiikkatuotteiden luonnollisuutta tärkeänä ominaisuutena ja he ovat kiinnostuneita tutustumaan luonnonkosmetiikan tuotteisiin. Tärkeimmät vaikuttajat siihen, että asiakkaat ovat tietoisia luonnonkosmetiikasta, ovat kuluttajien lähipiiri ja erilaiset mediat. Tutkimuksen perusteella luonnonkosmetiikan kysyntä apteekeista on vielä vähäistä, mutta kuluttajilla on selkeä kiinnostus luonnonkosmetiikkaa kohtaan. Apteekit eivät vielä ole luontaisia luonnonkosmetiikan ostopaikkoja, joten mahdollisen uuden jakelukanavalisäyksen kanssa tulee päivittää markkinointisuunnitelmaa.