Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Genesys 10S UV-VIS-spektrofotometrin käyttöohjeen laadinta
Pelkonen, Joni (2018)
Pelkonen, Joni
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249970
Tiivistelmä
Aihe opinnäytetyöhön saatiin Oulun ammattikorkeakoulusta bioanalytiikan tutkinto-ohjelmasta. Sinne oli hankittu uusi spektrofotometri, jolle ei ollut suomenkielistä käyttöohjetta. Opinnäytetyön aiheena oli kehittää ja laatia käyttöohje Genesys 10S UV-VIS-spektrofotometriin.
Käyttöohje tuli kehittää ensisijaisesti opiskelijoiden opetus- ja harjoituskäyttöön. Tavoitteena oli laatia ohje niin, että se opastaa ja tukee opiskelijoiden spektrofotometrin itsenäistä käyttöä. Lisäksi tavoitteena oli suunnitella ohje, joka sekä sisältäisi kaiken oleellisen laitteen käytöstä että olisi tarpeeksi helppokäyttöinen myös siihen perehtymättömälle.
Käyttöohje perustuu asiasisällöltään laitevalmistajan englanninkieliseen laitemanuaaliin. Ohje sisältää laitteen toimintaperiaatteen ja rakenteen lyhyesti, näppäimistön toiminnan, ohjeet laiteella käytettäviin menetelmiin, laitteen asetukset sekä yksinkertaiset ja helppolukuiset pikaohjeet tällä hetkellä harjoituksissa käytettäviin menetelmiin.
Käyttöohje esitestattiin kevään 2018 analytiikan ja vierianalytiikan perusteet-opintojakson harjoi-tusten yhteydessä, jossa koekäyttäjinä toimivat vuosikurssin Bio17sp bioanalytiikan opiskelijat. Kurssilla opiskelijat suorittivat kolme erilaista harjoitustyötä, joissa jokaisessa käytettiin erilaista määritysmenetelmää. Esitestauksessa testattiin vain pikaohjeita johtuen käytännön resurssien- ja ajanpuutteesta. Opiskelijat vastasivat palautekyselylomakkeeseen, jolla pyrittiin arvioimaan käyt-töohjeen toimivuutta, käytön helppoutta ja ulkoasua. Koekäyttäjille annettiin mahdollisuus esittää lomakkeella parannusehdotuksia.
Palautetta saatiin kiitettävästi ja se oli pääosin positiivista. Palautteen perusteella käyttöohje toimi hyvin. Opiskelijat kuvailivat sitä selkeäksi ja ymmärrettäväksi. Lisäksi opiskelijat arvioivat pystyvänsä käyttämään laitetta itsenäisesti tulevaisuudessa ohjeen avulla. Kritiikkiä tuli pienistä asiasisällöllisistä virheistä. Koekäyttäjät ehdottivat parannusehdotuksiksi havainnollistavien kuvien lisäämistä ja joidenkin kohtien tarkennuksia.
Käyttöohje tuli kehittää ensisijaisesti opiskelijoiden opetus- ja harjoituskäyttöön. Tavoitteena oli laatia ohje niin, että se opastaa ja tukee opiskelijoiden spektrofotometrin itsenäistä käyttöä. Lisäksi tavoitteena oli suunnitella ohje, joka sekä sisältäisi kaiken oleellisen laitteen käytöstä että olisi tarpeeksi helppokäyttöinen myös siihen perehtymättömälle.
Käyttöohje perustuu asiasisällöltään laitevalmistajan englanninkieliseen laitemanuaaliin. Ohje sisältää laitteen toimintaperiaatteen ja rakenteen lyhyesti, näppäimistön toiminnan, ohjeet laiteella käytettäviin menetelmiin, laitteen asetukset sekä yksinkertaiset ja helppolukuiset pikaohjeet tällä hetkellä harjoituksissa käytettäviin menetelmiin.
Käyttöohje esitestattiin kevään 2018 analytiikan ja vierianalytiikan perusteet-opintojakson harjoi-tusten yhteydessä, jossa koekäyttäjinä toimivat vuosikurssin Bio17sp bioanalytiikan opiskelijat. Kurssilla opiskelijat suorittivat kolme erilaista harjoitustyötä, joissa jokaisessa käytettiin erilaista määritysmenetelmää. Esitestauksessa testattiin vain pikaohjeita johtuen käytännön resurssien- ja ajanpuutteesta. Opiskelijat vastasivat palautekyselylomakkeeseen, jolla pyrittiin arvioimaan käyt-töohjeen toimivuutta, käytön helppoutta ja ulkoasua. Koekäyttäjille annettiin mahdollisuus esittää lomakkeella parannusehdotuksia.
Palautetta saatiin kiitettävästi ja se oli pääosin positiivista. Palautteen perusteella käyttöohje toimi hyvin. Opiskelijat kuvailivat sitä selkeäksi ja ymmärrettäväksi. Lisäksi opiskelijat arvioivat pystyvänsä käyttämään laitetta itsenäisesti tulevaisuudessa ohjeen avulla. Kritiikkiä tuli pienistä asiasisällöllisistä virheistä. Koekäyttäjät ehdottivat parannusehdotuksiksi havainnollistavien kuvien lisäämistä ja joidenkin kohtien tarkennuksia.